Popular Today

Jumaat, Jun 12, 2009

Terjemahan Amanat Haji Hadi Versi BI

PAS should be banned?

(Malaysian Insider)

PAS, as I understand it, stands for Parti Islam Se-Malaysia (Pan-Malaysian Islamic Party). In 1981, Datuk Abdul Hadi Awang, its current president, said this:

“My brothers, believe me. We oppose Umno not because its name is Umno, we oppose the Barisan Nasional not because its name is Barisan Nasional. We oppose them because they continue with the constitution of the colonial, continue with the regulations of the infidel, continue with the regulations of the ignorant. Because of that we struggle to fight them. Believe me brothers, our struggle is a divine struggle (jihad). Our speech is jihad, our donation is jihad and because we struggle against these groups, if we die in our fights, our death is martyrdom, our death is an Islamic death. We do not have to join the Jews, we do not have to profess Christianity, we do not have to profess Hinduism, we do not have to profess Buddhism, but we will be infidels if we say politics is a quarter and religion is a quarter.”

Dan ni versi bahasa Melayu

"Saudara-saudara sekelian percayalah,

Kita menentang UMNO, bukan kerana nama dia UMNO. Kita menentang Barisan Nasional bukan kerana dia lama memerintah kerajaan. Kita menentang dia ialah kerana dia mengekalkan perlembagaan penjajah, mengekalkan undang-undang kafir, mengekalkan peraturan jahiliyah. Oleh kerana itulah kita menentang mereka. Oleh kerana itulah kita menghadapi mereka. Oleh itulah kita cuba berlawan dengan mereka.

Percayalah saudara-saudara sekelian,

Perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad. Bergantunglah kita kepada Allah dengan (menghadapi) puak-puak ini kerana kalau kita mati melawan puak-puak ini, mati kita adalah syahid. Mati kita adalah Islam. Kita tidak perlu masuk Buddha, Kita tidak perlu masuk Hindu, Kita tidak perlu masuk Kristian, Tapi kita menjadi kafir dengan mengamalkan 'politik suku, agama suku'.


Nampaknya amanat Haji Hadi ditimbulkan kembali tetapi bukan dari UMNO... tetapi kumpulan yang anti-perpaduan Melayu dan Islam.. dalam politik tiada ertai sahabat selamanya dan erti musuh selamanya...

Tiada ulasan:

Kongsi Link Anda