Isnin, Oktober 12, 2009

Trend penambahan sokongan kepada BN dan kurangnya sokongan kepada pembangkang berterusan



MUHYIDDIN Yassin (kanan) dan Mohamad Hasan (kiri) mengangkat tangan Mohd. Isa Abdul Samad sejurus Barisan Nasional diumum sebagai pemenang pada Pilihan Raya Kecil DUN Bagan Pinang di Dewan Majlis Perbandaran Port Dickson (MPPD), Negeri Sembilan, semalam.


Salam semua... lama rasanya jari ni tidak 'memblog'... ada keuzuran sikit...

Tapi semalam merupakan berita gembira untuk semua penyokong dan ahli UMNO mahupun BN.. iaitu kemenangan besar BN di Bagan Pinang...

Secara teori sebelum lagi Pilihanraya Kecil Bagan Pinang dah merasakan mungkin BN akan menang berdasarkan trend beberapa pilihanraya Kecil yang lalu yang menyaksikan penurunan sokongan terhadap pembangkang semakin ketara dan terdapat pertambahan sokongan terhadap BN walaupun 'margin' sokongan tidaklah besar... tetapi ianya tetap satu trend yang dapat dilihat dengan jelas bermula dengan Penanti, Manik Urai dan Permatang Pasir.. itu secara teorinya..

Kemenangan besar BN di Bagan Pinang dari 2,333 undi majoriti pada 2008 bertambah kepada 5,435 undi majoriti pada pilihanraya kecil ini mengesahkan teori ini... tetapi bukanlah penambahan sokongan yang terlalu besar sebagaimana di Bagan Pinang iaitu apa yang penting ialah penambahan sokongan kepada BN dan kurangnya sokongan kepada pembangkang... secara konsisten trend ini masih berterusan..

Pembangkang pula masih belum boleh menerima hakikat mengenai kekalahan mereka.. dengan gerombolan kempen fitnah, ganas dan extreme mereka yang dianggap berkesan pada beberapa pilihanraya Kecil yang lalu kini terkulai layu di Bagan Pinang.

Mereka menyatakan mereka sebagai 'underdog' apabila bertanding di Bagan Pinang tetapi dengan rekod kemenangan 8-0 ternyata istilah 'underdog' ianya bukanlah sesuatu yang tepat. Apatah lagi apabila Tan Sri Isa disebutkan sebagai calon BN.. setentunya mereka mempunyai banyak advantage dengan isu yang Tan Sri Isa ada...

Kini mereka menyalahkan anggota tentera dan polis... mereka menganggap anggota tentera polis dan tentera (pengundi pos) sebagai bodoh kerana mengundi BN itulah andaian hina yang dilemparkan kepadaTentera dan Polis sebagai pengundi pos. Mereka menganggap pengundi pos sebagai orang bodoh yang tidak reti berfikir yang mengundi tidak menggunakan fikiran mereka apabila mengundi. Mereka terlupa bahawa dalam beberapa pilihanraya yang lalu berapa ramai pengundi Pos yang mengundi pembangkang dan tiada seorang pun yang di berhentikan kerja kerana itu.

Keadaan mungkin sudah sedikit berubah, rakyat semakin pandai berfikir dan melihat apa yang berlaku di hadapan mereka apatah lagi apa yang berlaku dengan tindak tanduk pakatan pembangkang. Mereka tidak pernah membangunkan rakyat, mereka hanya bermain isu semata-mata. Kini rakyat juga menilai KPI parti-parti politik ini.....

Tahniah kepada UMNO... formula meraih sokongan rakyat telah ada, apa yang ialah untuk mengekalkan momentum sokongan ini sehingga Pilihanraya Umum ke-13.

Setentunya kemenangan ini akanmenjadi tonik berguna untuk UMNO yang akan mengadakan Perhimpunan Agung pada akhir eoktober ini.

3 ulasan:

Anak Lenggong berkata...

Tahniah kepada diatas kemenangan tapi jangan cepat nak berasa tinggi diri..sebab ini baru lah permulaan..terus kan usaha untuk menyedarkan bangsa melayu akan kebenaran nya..kepada para pemimpin yang menang ingat lah bahawa jangan terlalu merasa selesa dan bangga dengan kemenangan ini...disebabkan pengundi sekarang sudah boleh menilai prestasi orang yang dipilih mereka sekira nya para peminpin ini masih leka dengan kemenangan tanpa sebarang usaha untuk menguruskan dan membela pengundi dikawasan mereka...jangan lah merasa kecewa pabila kalian akan disepak keluar di pilihanraya akan datang..so harus berusaha untuk memanjukan dan mendengar rintihan daripada pengundi yang memilih kalian..

Apa2 aku memang setiap malam berulang alik daripada somban ke pd tu..dan apa yang aku lihat..disini para perayu undi membuat kerja secara bersungguh-sungguh tak seperti pilihanraya kecil di kawasan sebelum ini tahniah kepada yang bekerja dan jangan mudah leka banyak lagi kajian dan kerja yang harus dilakukan..apa yang nyata sekarang ini jentera kita dah mula menyerang balik apa yang dikatakan oleh pembangkang tetapi didalam kita menyerang semula kita kena akur dengan tatasusila kita sebagai orang melayu dan berugama islam jangan seperti para pengikut taliban belaan pak lobai nyanyuk dan nuar brahi tu...

Tanpa Nama berkata...

Rakyat dah bijak. Undi PAS undi DAP. PAS menang, PAS menjadi boneka kepada DAP. PAS menang, PAS akan membangun bersama DAP. PAS menang, kaki bontot akan jadi PM. PAS menang, banyak bini di dahulukan, duit rasuah balak di gandakan
PAS tidak akan menjadi tunjang pemerintahan negara. PAS tidak akan dapat melaksanakan Islam asas pentabiran negara. PAS tunduk kepada DAP. Lihatlah apa yang berlaku di Selangor & Perak

Aspirasi berkata...

Rakyat dah mula muak dengan pembohongan dan penipuan PAS. Rakyat semakin pandai menilai....

Pakatan Rakyat cakap tidak serupa bikin... hanya pandai menabur gula dibibir sahaja... apapun tak de.. hampeh!!

Kongsi Link Anda