Popular Today

Jumaat, April 08, 2011

PRN Sarawak : Pertarungan antara miskin dan kaya

Mungkin ada yang perasan dan mungkin ada yang tidak perasan.. Pilihanraya Negeri Sarawak ianya bukan sahaja pertarungan dan pilihanraya biasa tetapi ialah pertarungan antara yang miskin dan yang kaya.. si miskin mempertaruhkan masa depan mereka..

Apa maksudnya.. yang miskin ialah Bumiputra dan yang kaya ialah kaum Cina..

Umum mengetahui bahawa Pakatan, kemudinya adalah DAPig iaitu Cina Cauvanis.. kempennya semua berbahasa Cina.. walaupun melaungkan anti perkauman.. ianya hanyalah pembohongan semata-mata.. DAPigs menggunakan sentimen perkauman Cian sepenuhnya untuk menarikan sokongan pengundi Cina.

Di mana kedudukan bumiputra yang miskin dengan kaum Cina yang kaya... Apa jadi jika sekiranya yang menang Pakatan yang kita tahu bosnya adalah DAp.. manakala PKR dan PAS hanya boneka dan balaci mereka sahaja..

Pastinya kaum si kaya akan terus kaya.. si miskin akan terus ketinggalan.. lihat sahajalah di Pulau Pinang.. si miskin terus di tindas.. manakala si kaya terus kaya... gerai si miskin terus diroboh.. si miskin juga dilarang untuk membina rumah di kawasan pulau.. maka tiada lagilah projek rumah sederhana dan rendah untuk si miskin di kawasan pulau.. yang ada hanya projek perumahan si kaya..

Ini adalah hakikat yang sangat menggerunkan jika si kaya ini dapat memerintah sarawakk. si Miskin akan terus tertinggal dalam arus pembangunan...

Siapa yang bertanggungjawab untuk menjadikan si miskin terus miskin, mestilah si PKR dan PAS iaitu boneka DAPigs..

Lihatlah sekarang walaupun Melayu Islam hanya 30% daripada penduduk Sarawak tetapi mereka boleh berkuasa dan memerintah Sarawak dengan adil.. ianya sangat dibantu oleh kaum bumiputra di Sarawak.. sebab itu Politik Sarawak unik.. dan ianya telah berlangsung berpuluh tahun lamanya.. lihat sahaja BN yang diterajui oleh PBB, ianya parti untuk bumiputra Sarawak bukan Melayu sahaja, bahkan iban, Melanau, Bidayuh, dayak, Kayan, Kenyah, Selako dan sebagainya.. Uniknya Sarawak kerana bumiputra mereka boleh bersatu... siapa bumiputra iaitu tuan tanah, si Miskin yang masih duduk di pendalaman yang perlu banyak lagi pembangunan..

Peranan pengacau dari semenanjung untuk memusnahkan masa depan si miskin.. mereka mahu bagi kuasa kepada si kaya untuk menindas si miskin... lihat sahajalah pembohongan demi pembohongan di lakukan, janji demi janji.. namun semua janji mereka adalah palsu... apakah rakyat sarawak dapat jika menyokongn calon pembangkang.. apatah lagi dengan muka bumi yang sukar di sarawak ini.. jika calon pembangkang menang mereka akan jadi ADUN dapat elaun 10 ribu.. makan gaji buta, lepas tu hilang.. mereka hanya datang semasa pilihanraya.. akhirnya rakyat hanya dapat air liur yang ditaburkan pembangkang..

Hakikatnya ialah ramai lagi penduduk Sarawak yang perlu dibela dan dimajukan.. banyak lagi kawasan luar bandar yang perlu diberi tumpuan.. penulis berpeluang pergi N.36 Semop.. dari Sarikei perlu naik bot selama 1 jam 30 minit untuk ke Pulau Bruit.. itupun naik bot Ekspress.. jika naik kereta perlu pergi melalui Sibu.. perjalanannya memakan masa selama 1 jam 30 minit dari sarikei.. jarak antara sarikei ke Semop iaitu lebi 150 km terpaksa melalui berbelah batang sungai.. ada yang melalui jambatan dan ada melalui feri.. itu baru separuh perjalanan ada tempat yang masih tidak boleh di lalui dengan kereta.. Namun infrastruktur sudah semakin baik, banyak jalan dan jambatan telah dibina..

Janganlah hancurkan masa depan mereka yang sangat dahagakan pembanngunan di kawasan ini... ini adalah mengenai masa depan si Miskin untuk terus berjaya.. jangan nafikan hak mereka... hanya BN sahaja yang boleh menjadikan si Miskin mencapai impian mereka..

Tiada ulasan:

Kongsi Link Anda