Popular Today

Rabu, Februari 19, 2014

Cara Portal Malaysian Insider mengampu Anwar



Portal Malaysian Kini menyiarkan berita panjang lebar mengenai ucapan Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam lawatannya ke sebuah gereja di Kajang, semalam. Tajuk beritanya cukup terus terang, “Anwar impresses congregation during visit to Holy Family church in Kajang” (Anwar mengkagumkan jemaah semasa lawatan ke gereja Holy Family di Kajang).

Laporan itu berjaya mempotretkan Anwar sebagai pemimpin Melayu yang begitu sederhana, fleksibel dan ambil berat tentang kebingungan orang Kristian berhubung penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam – isu sensitif yang masih mewarnai landskap politik Malaysia sejak kempen Pilihan Raya Umum Ke-13 lalu.

Berita itu pula hanya disiarkan dalam versi bahasa Inggeris manakala ruangan versi bahasa Melayu sekadar dikupas secara umum dengan tajuk “Kebencian dan keganasan kuasai Putrajaya, kata Anwar.”

Bagaimana editor The Malaysian Insider berhati-hati memilih tajuk dan menentukan berita apa yang patut disiar kepada pembaca versi bahasa Melayu, begitu jugalah waspadanya Anwar menyusun bait-bait ucapannya di hadapan 1,200 penganut Kristian yang hadir pada majlis tersebut.

lihat seterusnya di sini

Tiada ulasan:

Kongsi Link Anda