Popular Today

Rabu, November 19, 2014

Tanah rizab Melayu di kawasan Iskandar Malaysia meningkat sebanyak 12 kali ganda berbanding sebelum merdeka.

Syukur tidak terkata bagi orang Melayu Johor khasnya kepada kepimpinan Umno Johor yang dilihat serius untuk Melayu dan Islam di negeri Johor.

Fokus bajet 2015 kini sangat dirasai oleh rakyat Johor.. isu dan kebimbangan orang Melayu tentang kediaman mereka di tengah bandar kini di jamin oleh kerajaan BN Johor.

Isu tanah rezab juga yang dulu diserang oleh pembangkang terhadap kerajaan negeri Johor menyebabkan PAS dan PR terkedu..

Kerajaan BN Johor dilihat begitu rapi perancangannya utk Melayu dan perumahan serta tanah mereka...

Lihat sahaja fakta mengenai Keluasan tanah rezab Melayu di negeri johor yang kini telah meningkat daripada hanya seluas 87,563.6 hektar pada 1957 kepada 432,157.64 hektar setakat September tahun ini. Ia menunjukkan peningkatan sebanyak 279,744 hektar atau 18.2 peratus sejak negara kita mengecapi kemerdekaan.

Jika mengambilkira kawasan Iskandar Malaysia yang merangkumi daerah Johor Bahru dan sebahagian Kulaijaya, keluasan tanah rizab Melayu sebelum merdeka adalah seluas 1,921.44 hektar tetapi selepas tahun 1957 sehingga September 2014, luas tanah rizab Melayu bagi kedua-dua daerah tersebut adalah 23,517.37 hektar. Ini jelas menunjukkan bahawa keluasan tanah rizab Melayu di kawasan Iskandar Malaysia pada hari ini sebenarnya bukan semakin berkurangan tetapi telah meningkat sebanyak 12 kali ganda berbanding sebelum merdeka.

Bagi daerah-daerah lain di negeri Johor juga, ia turut mencatatkan peningkatan sebanyak 2 hingga 21 kali ganda.

Tanah Rizab Melayu adalah tertakluk di bawah Enakmen Rezab Melayu 1936 dan Perlembagaan Persekutuan. Mana-mana tanah yang berstatus demikian apabila hendak dibatalkan atas alasan pembangunan atau permohonan pemiliknya sendiri perlulah mematuhi keperluan sebagaimana yang disyaratkan di dalam Enakmen Rizab Melayu 1936 dan juga Perlembagaan Persekutuan iaitu perlu ada tanah gantian yang berkeluasan sama atau lebih dan nilaian tanah mestilah sama atau lebih

Jika pemimpin itu ikhlas untuk agama bangsa dan negara in sha Allah akan menunjukkan jalannya..

Semoga Allah sentiasa berkati keikhlasan perjuangan pemimpin kita..

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

SYUKUR ALHAMDULILLAH - T'kasih YAB DS Khalid Nordin dan UMNO JOHOR! Inilah semangat perjuangan ISLAM/Melayu yg. kita mahu dlm. UMNO - bukan semangat MEMUNTAHkan mamat-mamat LIBERAL kaki ZUMBA-terhegeh-hegeh, kaki ampu Barat-Zionis-si PENDATANG KAPIRDAJAL, serta kaki-asyik-peluk-gong-eng-SIAL DAPBANGKAI!

Yg. aku heran tu juga, mana pi PEGUAM-PEGUAM Islam/Melayu-HEBAT utk. LAWAN habis-habisan dptkan balik setiap inci Tanah Rizab Melayu yg. diROMPAK, di seluruh Tanah Melayu. PUSAKA nenek moyang berzaman kita ini, terutamanya di P. Pinang dan Selangor?!

BUMIPUTERA Islam/Melayu serta Bumiputera Org. Asli, harus miliki paling MINIMA (bukan maksima) 50% dari Tanah Negeri kat Tanah Melayu ni! Kita ada HAK kerana kita adalah penduduk ASAL Tanah Melayu ini, yg. telah DITIPU dan DIPAKSA oleh PENJAJAH si KAPIRDAJAL British-Zionis, utk. memberikan KERAKYATAN dan HAK MILIK TANAH dgn. sewenangnya kpd. BERJUTA kaum PENDATANG! SEJARAH ketidakadilan ini mesti diPERBETULkan!

Maka, kita tak boleh lagi KOMPROMI - kerana cucu-cicit kita bakal jadi PENGEMIS kat bumi sendiri!

Makcik Sambal Belacan.

Tanpa Nama berkata...

Aku cadangkan si mamat-mudin-ANGKUH-pro-US ni belajaq dari UMNO JOHOR; jgn. nak asyik MENGUNGKIT Dinasti dia utk. nak HASUT supaya kita, si Islam/Melayu dan Bumiputera lain, dari rakyat biasa, terutamanya yg. MISKIN dan MENDERITA; terus TUNDUK kat PEMIMPIN-LIBERAL-PENGKHIANAT mcm. ni!

Tengok dia tak dpt. terima KRITIKAN membina seolah yg. mengkritik pemimpin UMNO-LIBERAL tak rasional, emotional, bersifat perkauman dsbnya; dan tak perlu "racial/religious politics" dlm. UMNO kononnya - UMNO tu kan parti yg. MEMPERJUANGkan Islam/umatnya terutamanya hak BUMIPUTERA Melayu; lagipun PENDATANG KAPIRDAJAL terutamanya dri. DAPBANGKAI/PKRSODOM asyik MENYERANG ISLAM/umatnya serta hak Bumiputera dgn. amat BUAS termasuk MEROMPAK Tanah Rizab Melayu kita! Dia ingat ini semua cerita dongengkah?! Jgn. hanya kerana nak pertahan kuasa, terus TUNDUK kpd. MUSUH Islam/Melayu mcm. KULI-BANGANG! Tak guna menang kalau TANAH dan HAK kita terus TERGADAI dan diPIJAK-PIJAK oleh si kaum PENDATANG serta setiap MUSUH ISLAM/Melayu termasuk dlm BN sendiri!

Jadi takkanlah kita nak jadi si DUNGU; tak mahu terima REALITI yg. depa, si MUSUH Islam/Melayu juga menggunakan "racial/religious politics"!

Dan lihat si mamat pro-US ni lagi; seolah baginya si agenda DAJAL si Barat-ZIONIS tak wujud - di salahkan hanya umat Islam atas
PENJAJAHAN Barat-Zionis/ISrael di Iraq, Syria dsbnya! Kalau Menteri Pertahanan mcm. ni terusan - habislah KEDAULATAN/KESELAMATAN NEGARA ISLAM kita ini, serta seluruh Dunia Islam serta umatnya! Seolah juga dia tak baca lansung maklumat media ALTERNATIV yg. juga bijak panadai - aku syak hanya tengok berita diKUASAI Barat-Zionis CNN/Sky News/Al Jazeera dsbnya!

Lihat lebih lanjut di - http://www.utusan.com.my/rencana/pendekatan-umno-perlu-berubah-1.260237, Pendekatan UMNO perlu berubah, 18 November 2014!

Makcik Sambal Belacan.

Kongsi Link Anda