Popular Today

Khamis, Mei 08, 2014

GST : semakin pembangkang berhujah semakin terserlah kebodohan mereka


Antara hujah pembangkang yang popular tentang GST

1. Kerajaan kutip GST sebab negara nak bankrup
Jawapan : mengikut rekod hutang kerajaan semuanya dibayar dengan baik tanpa gagal oleh kerajaan. 

2. Kutip GST sebab nak kurangkan defisit hutang kerajaan
Jawapan : sebab utama dilaksanan gst bukan kerana defisit hutang semata-mata tetapi kerana SST sekarang terlalu banyak kelemahan sehingga menyebabkan cukai langsung dan tidak langsung tidak lg seimbang.. Cukai langsung adalah seperti cukai pendapatan merangkumi 52% sedangkan cukai tidak lgsung hanya merangkumi 14% shj.. pada awal 80 dan 90 an.. cukai ini seimbang.. tetapi ini tidak dak ini tidak baik kpd negara.. selain itu juga sst ini juga byk kelemahan seperti cukai berganda, cukai atas cukai, peniaga pindahkan cukai dalam harga, byk peniagaan yg sembunyikan brg dan bhn eksport juga dikenakan cukai.. sbb itu digantikan kpd sst dgn kadar lebih rendah iaitu 6% berbanding kadar sst 5-20%.

3. Kenapa GST baru sekarang & kenapa tidak 10 tahun lalu
Jawapan : perancangan untuk melaksanakan GST telah dimulakan sejak tahun 1983 lagi.. dan pada tahun 92 telah disebut dlm parlimen namun ditangguhkan juga.. sehingga tahun 2004 Abdullah badawi kata nak laksana namun ditangguhkan juga.. shingga lah sekarang.. maksudnya dah 3 kali cuba untuk buat gst.. siapa yang tentang.. bukan ke pembangkang juga??

4. hanya negara maju melaksanakan GST kerana pendapatan mereka telah melepasi grid gaji yang boleh dilaksanakan GST?
Jawapan : Tntg rakyat kurang pndptn isu ni tidak tepat sbb negara indonesia, laos, vietnam, juga laksanakan gst adakah mereka lebijh kaya drpd malaysia.. jawapannya tidak.. mereka laksanakan gst sebab sistem cukai ini lg cekap.

5.  GST dilaksanakan kerana hasil mahsul bumi mereka mungkin terhad
Jawapan : Negara yang mempunyai hasil mahsul lebih besar daripada Malaysia juga melaksanakan GST. Lihat negara lain yang ada hasil mahsul laksana GST seperti USA, Rusia, Iran, Nigeria, UK dan Iraq

6. GST untuk menghidupkan kroni-kroni yang dengan sengaja merompak wang rakyat.
Jawapan :  Sebenarnya isu ketirisan negara kita telah tanganinya dengan baik.. sebab tu audit menunjukkan negara ini telus.. rakyat dpt kembali hasil cukai yg mereka bayar melalui pembangunan, kesihatan, ekonomi.. setakat ini tuduhan kroni tidak tepat juga.. sebab yang dapat hasil cukai adalah rakyat keseluruhan tanpa kira parti politik.. BR1M pun ramai puak pembangkang yang dapat.. beratur cantiik je.. x tahu malupun sebab nak ambil duit..  tiada isu kata kerajaan rompak wang rakyat..

Kalau ada apa2 persoalan sila komen di ruangan komen.. terima kasih..  



Tiada ulasan:

Kongsi Link Anda