Oleh HAMDEN RAMLI
PUTRAJAYA 9 Mei – Kerajaan hari ini membuat keputusan memansuhkan penetapan harga siling besi keluli di pasaran tempatan bagi menangani masalah kenaikan harga serta kesukaran mendapatkan bahan binaan itu di pasaran.
Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, dengan pemansuhan tersebut kontraktor bagi projek konvensional kerajaan kini boleh memohon untuk mendapatkan perubahan harga kontrak berdasarkan harga pasaran semasa besi keluli.
Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini, Abdullah berkata, langkah yang akan berkuat kuasa mulai 12 Mei itu adalah sebahagian daripada tiga strategi yang telah diputuskan oleh Jemaah Menteri dalam mesyuaratnya pagi ini.
Dua langkah lain ialah pengimport besi keluli akan dikecualikan daripada memperoleh lesen import dan membayar duti import manakala pengusaha besi keluli tempatan akan dibenarkan mengeksport hasil keluaran mereka.
“Usaha liberalisasi ini selaras dengan hasrat kerajaan dalam menentukan pembangunan negara berjalan lancar di samping memastikan pasaran bagi produk tersebut lebih telus dan efisien,'' kata Perdana Menteri.
Pada masa ini, harga siling besi keluli ditetapkan pada paras RM2,225 hingga RM2,419 setan metrik di Semenanjung Malaysia, manakala di Sabah dan Sarawak harga siling adalah antara RM2,275 hingga RM2,519 setan metrik.
Bagaimanapun, banyak kontraktor binaan mengeluh kerana harga besi di pasaran tempatan kini telah mencecah sehingga RM3,500 setan, memberi implikasi besar kepada kos projek-projek yang mereka sertai.
Menurut Abdullah, kerajaan telah menerima banyak aduan mengenai masalah kenaikan harga produk besi keluli dan kesukaran mendapatkan bekalan bahan itu pada harga siling.
Katanya, harga besi keluli di pasaran dunia jauh lebih tinggi daripada harga di pasaran tempatan.
Beliau memberitahu, masalah itu telah memberi kesan negatif kepada industri pembinaan dan jika tidak ditangani ia dikhuatiri akan menjejaskan pelaksanaan projek-projek pembangunan negara.
Bilet yang terlibat dalam pemansuhan harga siling ialah yang berkod 720711900, 720712900, 720719900, 720720910, 720720990 manakala bagi bar keluli kodnya ialah 721410110 dan 721220910.
Popular Today
Sabtu, Mei 10, 2008
Harga minyak lepasi AS$125 setong
BANGKOK 9 Mei - Harga minyak mentah dunia terus melonjak hari ini melepasi paras AS$125 (RM395.56) setong berikutan momentum pasaran yang meningkat dan kenaikan komoditi akibat kelemahan dolar Amerika Syarikat (AS).
Bagaimanapun, penganalisis gagal memberi penjelasan terhadap harga minyak pada pasaran hadapan setelah simpanan minyak mentah di AS dilaporkan berlebihan berbanding apa yang dijangkakan kelmarin.
Sesetengah penganalisis menyifatkan kekurangan inventori minyak termasuk diesel dan minyak yang digunakan untuk tujuan pemanasan meningkatkan harga ketika musim sejuk di hemisfera utara tetapi lebih mendorong kepada spekulasi dan momentum untuk mengekalkan harga yang tinggi.
Sementara itu, harga minyak mentah berkualiti tinggi Light Sweet untuk bulan Jun naik AS$0.78 (RM2.50) kepada AS$124.47 (RM397.10) setong semasa didagangkan pada New York Mercantile Exchange di Singapura, tengah hari ini.
Kontrak hadapan semalam mencatatkan rekod apabila naik pada paras AS$123.69 (RM394.57) setong dan terus meningkat pada paras AS$125.12 (RM399.13) setong.
Penganalisis dari Goldman Sachs baru-baru ini meramalkan harga minyak akan melonjak dari paras AS$150 (RM478.5) hingga AS$200 (RM638) setong dalam tempoh dua tahun lagi.
Selain itu, mereka (penganalisis) percaya bahawa bekalan minyak global yang ketat dan permintaan yang tinggi daripada negara-negara yang mana ekonomi berkembang pesat seperti China dan India juga merupakan salah satu faktor kenaikan harga minyak mentah.
Kenaikan harga turut berlaku akibat kelemahan dolar AS berbanding mata wang lain seperti euro dan yen.
Para pelabur berpendapat bahawa komoditi seperti minyak sebagai tekanan terhadap inflasi dan kelemahan dolar menyebabkan harga minyak lebih murah kepada pelabur asing.
Semalam, kenaikan juga didorong oleh komen yang diberi oleh Setiausaha Agung Pertubuhan Negara-Negara Pengeksport Minyak (OPEC), Abdalla Salem El-Badri bahawa bekalan minyak mencukupi dan kartel itu tidak perlu meningkatkan pengeluaran.
Beliau berkata, walaupun beberapa projek OPEC akan dilaksanakan tetapi pertubuhan itu menghadapi masalah mencari pembeli untuk menampung bekalan
Bagaimanapun, penganalisis gagal memberi penjelasan terhadap harga minyak pada pasaran hadapan setelah simpanan minyak mentah di AS dilaporkan berlebihan berbanding apa yang dijangkakan kelmarin.
Sesetengah penganalisis menyifatkan kekurangan inventori minyak termasuk diesel dan minyak yang digunakan untuk tujuan pemanasan meningkatkan harga ketika musim sejuk di hemisfera utara tetapi lebih mendorong kepada spekulasi dan momentum untuk mengekalkan harga yang tinggi.
Sementara itu, harga minyak mentah berkualiti tinggi Light Sweet untuk bulan Jun naik AS$0.78 (RM2.50) kepada AS$124.47 (RM397.10) setong semasa didagangkan pada New York Mercantile Exchange di Singapura, tengah hari ini.
Kontrak hadapan semalam mencatatkan rekod apabila naik pada paras AS$123.69 (RM394.57) setong dan terus meningkat pada paras AS$125.12 (RM399.13) setong.
Penganalisis dari Goldman Sachs baru-baru ini meramalkan harga minyak akan melonjak dari paras AS$150 (RM478.5) hingga AS$200 (RM638) setong dalam tempoh dua tahun lagi.
Selain itu, mereka (penganalisis) percaya bahawa bekalan minyak global yang ketat dan permintaan yang tinggi daripada negara-negara yang mana ekonomi berkembang pesat seperti China dan India juga merupakan salah satu faktor kenaikan harga minyak mentah.
Kenaikan harga turut berlaku akibat kelemahan dolar AS berbanding mata wang lain seperti euro dan yen.
Para pelabur berpendapat bahawa komoditi seperti minyak sebagai tekanan terhadap inflasi dan kelemahan dolar menyebabkan harga minyak lebih murah kepada pelabur asing.
Semalam, kenaikan juga didorong oleh komen yang diberi oleh Setiausaha Agung Pertubuhan Negara-Negara Pengeksport Minyak (OPEC), Abdalla Salem El-Badri bahawa bekalan minyak mencukupi dan kartel itu tidak perlu meningkatkan pengeluaran.
Beliau berkata, walaupun beberapa projek OPEC akan dilaksanakan tetapi pertubuhan itu menghadapi masalah mencari pembeli untuk menampung bekalan
Jumaat, Mei 09, 2008
Melayu marah - PM. UMNO, lima ahli Parlimen, NGO buat laporan polis terhadap Karpal
Oleh ARSHAD KHAN
LAPORAN POLIS... Tengku Adnan Tengku Mansor yang diarahkan oleh Presiden UMNO, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi supaya membuat laporan polis terhadap Karpal Singh menyerahkan laporan itu kepada Asisten Supritendan Hafiz Abu Bakar di Ibu Pejabat Polis Daerah Sentul, Kuala Lumpur, semalam. – Gambar Shaifudin Mohd Nor
----------------------------------------------------
KUALA LUMPUR 8 Mei –Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini mengarahkan UMNO membuat laporan polis terhadap Pengerusi DAP, Karpal Singh ekoran kenyataannya yang mempersoal bidang kuasa Sultan Perak.
Laporan itu telah dibuat oleh Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor di Ibu Pejabat Polis Daerah Sentul, di sini.
Presiden UMNO ketika bercakap kepada pemberita selepas merasmikan Pameran Perdagangan Halal Antarabangsa Malaysia Kelima (MIHAS) di Pusat Pameran dan Konvensyen Matrade (MECC) di sini menegaskan, laporan polis dibuat kerana tindakan Karpal mempunyai kecenderungan menghasut dan menimbulkan kemarahan orang Melayu.
Menurut beliau kenyataan Pengerusi DAP itu dalam isu berkenaan antara lain boleh dilihat sebagai menggambarkan bahawa sultan tidak tahu tentang tugas dan bidang kuasa mereka.
Katanya, justeru kenyataan itu jelas adalah satu bentuk hasutan dan dengan adanya laporan polis maka perkara itu akan dibawa kepada Jabatan Peguam Negara dan mahkamah untuk tindakan seterusnya.
“Setiausaha Agung UMNO diminta membuat laporan polis supaya kes ini dapat dibawa kepada Jabatan Peguam Negara dan mahkamah,” katanya.
Karpal sebelum ini mempertikaikan tindakan Sultan Azlan Shah menitahkan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin menarik balik arahan penukaran Pengarah JAIP, Datuk Jamry Sury yang disifatkan sebagai campur tangan istana dalam pentadbiran negeri.
Karpal sehingga hari ini terus mempertahankan kenyataannya itu walaupun dikritik pelbagai pihak termasuk desakan supaya beliau meminta maaf.
Tidak cukup mengenai isu tersebut, Karpal juga dilaporkan sebagai turut mempersoalkan siapa yang menjadi penulis titah ucapan Yang di-Pertuan Agong semasa pembukaan Sidang Dewan Rakyat baru-baru ini.
Ini mendorong beberapa ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) membidas tindakan pemimpin DAP itu yang disifatkan menghina institusi raja.
Tambah Perdana Menteri, kenyataan Karpal yang berunsur hasutan itu secara nyata telah menimbulkan kemarahan banyak pihak di negara ini.
“Malah saya telah diberitahu, bukan sahaja orang Melayu tetapi juga rakyat Malaysia lain, yang menghormati Perlembagaan berasa kesal dan amat marah dengan apa yang berlaku,” jelasnya.
Tengku Adnan ketika ditemui selepas membuat laporan itu berkata, kenyataan yang dibuat oleh Karpal itu wajar disiasat dan diambil tindakan mengikut Seksyen 3(1)(a) atau (f) Akta Hasutan 1948 kerana dibuat di kawasan lobi Parlimen.
“Beliau turut mempersoalkan secara terbuka tentang budi bicara raja-raja Melayu di Terengganu, Perlis dan Perak sambil membuat ulasan keras bahawa raja tertakluk kepada undang-undang seperti rakyat biasa ekoran pindaan Perlembagaan tahun 1993.
“Ulasan tersebut seolah-olah memberi amaran kepada Sultan Perak dan raja-raja Melayu yang lain supaya tidak campur tangan dalam pentadbiran negeri dan ini adalah satu penghinaan kepada raja-raja Melayu,” katanya.
Tambah beliau, Karpal masih perlu dikenakan tindakan walaupun Pengarah Jabatan Agama Islam Perak (JAIP), Datuk Jamry Sury yang sebelum ini ditukar serta-merta telah dikembalikan ke jawatan asalnya.
“Soalnya sekarang, kenapa beliau membuat kenyataan seperti itu dari mula, adakah untuk menyakitkan hati rakyat Malaysia,” katanya.
Beliau berkata, kenyataan Karpal itu dibimbangi mampu mencetuskan sentimen perkauman di kalangan rakyat negara ini.
Turut membuat laporan polis terhadap Karpal hari ini ialah Kelab Ahli Parlimen Barisan Nasional (BNBBC) dan Badan Bertindak Perpaduan Melayu (BBPM).
Laporan BNBBC dibuat oleh Penasihat Undang-Undangnya, Razali Ibrahim di Balai Polis Brickfields dengan diiringi empat lagi ahli Parlimen iaitu Dr. Mohd. Puad Zarkashi (Batu Pahat), Datuk Mohamad Aziz (Sri Gading), Datuk Ismail Kassim (Arau) dan Ahmad Maslan (Pontian).
Laporan oleh BBPM pula dibuat oleh Pengerusinya, Osman Bakar di balai polis yang sama.
Sementara itu Perdana Menteri ketika diminta mengulas mengenai pendakwaan terhadap editor laman web, Raja Petra Raja Kamarudin di bawah Akta Hasutan, berkata, sesiapa pun tidak akan terlepas daripada tindakan undang-undang.
‘‘Kalau dah melanggar undang-undang, tentu akan ada tindakan terhadapnya .
‘‘Kalau bersalah dia kena hadapilah, negara kita ada undang-undang dan kenalah hormati,’’ tegasnya.

----------------------------------------------------
KUALA LUMPUR 8 Mei –Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini mengarahkan UMNO membuat laporan polis terhadap Pengerusi DAP, Karpal Singh ekoran kenyataannya yang mempersoal bidang kuasa Sultan Perak.
Laporan itu telah dibuat oleh Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor di Ibu Pejabat Polis Daerah Sentul, di sini.
Presiden UMNO ketika bercakap kepada pemberita selepas merasmikan Pameran Perdagangan Halal Antarabangsa Malaysia Kelima (MIHAS) di Pusat Pameran dan Konvensyen Matrade (MECC) di sini menegaskan, laporan polis dibuat kerana tindakan Karpal mempunyai kecenderungan menghasut dan menimbulkan kemarahan orang Melayu.
Menurut beliau kenyataan Pengerusi DAP itu dalam isu berkenaan antara lain boleh dilihat sebagai menggambarkan bahawa sultan tidak tahu tentang tugas dan bidang kuasa mereka.
Katanya, justeru kenyataan itu jelas adalah satu bentuk hasutan dan dengan adanya laporan polis maka perkara itu akan dibawa kepada Jabatan Peguam Negara dan mahkamah untuk tindakan seterusnya.
“Setiausaha Agung UMNO diminta membuat laporan polis supaya kes ini dapat dibawa kepada Jabatan Peguam Negara dan mahkamah,” katanya.
Karpal sebelum ini mempertikaikan tindakan Sultan Azlan Shah menitahkan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin menarik balik arahan penukaran Pengarah JAIP, Datuk Jamry Sury yang disifatkan sebagai campur tangan istana dalam pentadbiran negeri.
Karpal sehingga hari ini terus mempertahankan kenyataannya itu walaupun dikritik pelbagai pihak termasuk desakan supaya beliau meminta maaf.
Tidak cukup mengenai isu tersebut, Karpal juga dilaporkan sebagai turut mempersoalkan siapa yang menjadi penulis titah ucapan Yang di-Pertuan Agong semasa pembukaan Sidang Dewan Rakyat baru-baru ini.
Ini mendorong beberapa ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) membidas tindakan pemimpin DAP itu yang disifatkan menghina institusi raja.
Tambah Perdana Menteri, kenyataan Karpal yang berunsur hasutan itu secara nyata telah menimbulkan kemarahan banyak pihak di negara ini.
“Malah saya telah diberitahu, bukan sahaja orang Melayu tetapi juga rakyat Malaysia lain, yang menghormati Perlembagaan berasa kesal dan amat marah dengan apa yang berlaku,” jelasnya.
Tengku Adnan ketika ditemui selepas membuat laporan itu berkata, kenyataan yang dibuat oleh Karpal itu wajar disiasat dan diambil tindakan mengikut Seksyen 3(1)(a) atau (f) Akta Hasutan 1948 kerana dibuat di kawasan lobi Parlimen.
“Beliau turut mempersoalkan secara terbuka tentang budi bicara raja-raja Melayu di Terengganu, Perlis dan Perak sambil membuat ulasan keras bahawa raja tertakluk kepada undang-undang seperti rakyat biasa ekoran pindaan Perlembagaan tahun 1993.
“Ulasan tersebut seolah-olah memberi amaran kepada Sultan Perak dan raja-raja Melayu yang lain supaya tidak campur tangan dalam pentadbiran negeri dan ini adalah satu penghinaan kepada raja-raja Melayu,” katanya.
Tambah beliau, Karpal masih perlu dikenakan tindakan walaupun Pengarah Jabatan Agama Islam Perak (JAIP), Datuk Jamry Sury yang sebelum ini ditukar serta-merta telah dikembalikan ke jawatan asalnya.
“Soalnya sekarang, kenapa beliau membuat kenyataan seperti itu dari mula, adakah untuk menyakitkan hati rakyat Malaysia,” katanya.
Beliau berkata, kenyataan Karpal itu dibimbangi mampu mencetuskan sentimen perkauman di kalangan rakyat negara ini.
Turut membuat laporan polis terhadap Karpal hari ini ialah Kelab Ahli Parlimen Barisan Nasional (BNBBC) dan Badan Bertindak Perpaduan Melayu (BBPM).
Laporan BNBBC dibuat oleh Penasihat Undang-Undangnya, Razali Ibrahim di Balai Polis Brickfields dengan diiringi empat lagi ahli Parlimen iaitu Dr. Mohd. Puad Zarkashi (Batu Pahat), Datuk Mohamad Aziz (Sri Gading), Datuk Ismail Kassim (Arau) dan Ahmad Maslan (Pontian).
Laporan oleh BBPM pula dibuat oleh Pengerusinya, Osman Bakar di balai polis yang sama.
Sementara itu Perdana Menteri ketika diminta mengulas mengenai pendakwaan terhadap editor laman web, Raja Petra Raja Kamarudin di bawah Akta Hasutan, berkata, sesiapa pun tidak akan terlepas daripada tindakan undang-undang.
‘‘Kalau dah melanggar undang-undang, tentu akan ada tindakan terhadapnya .
‘‘Kalau bersalah dia kena hadapilah, negara kita ada undang-undang dan kenalah hormati,’’ tegasnya.
Rabu, Mei 07, 2008
Jangan hina institusi raja
Oleh NORAINI ABD. RAZAK
(WARTAWAN UTUSAN)
APAKAH kuasa raja atau sultan hanya terhad kepada mengisytiharkan tarikh melihat anak bulan bagi menetapkan hari yang tepat untuk umat Islam berpuasa dan menyambut Hari Raya Aidilfitri?
Ataupun raja-raja Melayu hanya berperanan sebagai penyeri upacara adat istiadat Melayu yang tidak mempunyai kepentingan dengan pentadbiran serta pemerintahan di negeri yang dinaunginya?
Mungkin juga banyak orang ingin melihat raja-raja Melayu sekadar menjadi penyeri upacara rasmi seperti pembukaan Parlimen dan tidak lebih daripada itu - sebab itu ada yang menyimpulkan bahawa kuasa raja adalah kuasa yang terhad.
Lebih memperkecilkan kuasa raja-raja apabila ada kenyataan berbunyi begini: "Rakyat kini tidak lagi hidup dalam zaman feudal.''
Ia memberi gambaran seolah-olah rakyat berketurunan Melayu dan beragama Islam di zaman serba moden ini tidak memerlukan raja-raja Melayu yang luas peranannya. Begitu juga dengan rakyat berketurunan selain daripada Melayu yang hanya mahu melihat raja-raja sekadar bersemayam di singgahsana.
Cukup sekadar raja-raja Melayu yang bertindak atas nasihat pihak eksekutif - lebih daripada itu adalah di luar keperluan dan akan dilihat sebagai cubaan istana untuk campur tangan dalam pentadbiran negara atau negeri.
Persoalannya adakah rakyat berketurunan Melayu mahu dipayungi oleh raja-raja yang terhad peranannya? Dan adakah rakyat berketurunan Cina, India dan sebagainya mahu supaya Yang di-Pertuan Agong yang memayungi semua rakyat di negara ini begitu terhad fungsinya sehingga tidak boleh berkata apa-apa?
Jawapannya sudah pasti tidak dan dalam banyak hal sekarang ini rakyat mahu peranan serta fungsi raja-raja Melayu diserlahkan di tempat yang sepatutnya. Institusi raja-raja Melayu dilihat satu-satunya tempat rakyat berketurunan Melayu dan beragama Islam menyandarkan harapan lantaran perihal Melayu dan Islam terjalin erat dengan istana.
Tiada institusi lain yang mempunyai bidang kuasa seluas itu, oleh itu jika kuasa yang luas cuba dihadkan kepada perkara-perkara ritual semata-mata semestinya payung rakyat tidak boleh dibuka ketika mana ia diperlukan.
Lebih memeritkan apabila raja-raja Melayu dipertikaikan secara lantang oleh rakyat berketurunan bukan Melayu, semacam ada pertentangan antara keperluan sebenar dan sentimen tidak gemar melihat tegak dan tegasnya institusi diraja.
Rakyat sendiri melihat bagaimana tegarnya Pengerusi DAP, Karpal Singh mempertikaikan titah Sultan Perak agar Menteri Besar menarik balik arahan pertukaran Pengarah Jabatan Agama Islam Perak (JAIP).
Sebagai seorang 'peguam terkemuka' Karpal berhujah sambil mengingatkan Istana Perak supaya memahami 'kuasa terhad raja-raja'.
Karpal juga menekankan bahawa Sultan Perak tiada hak di bawah undang-undang untuk campur tangan dalam keputusan kerajaan negeri menukar Datuk Jamry Sury sebagai Pengarah JAIP. Untuk membuktikan kecerdikannya, beliau memetik kes Mahkamah Persekutuan pada tahun 1982.
Penghakiman dalam kes itu, menurut Karpal (beliau adalah peguam kes tersebut) jelas menunjukkan urusan membabitkan kakitangan awam sama ada patut dipindah dan ke mana hendak dipindah adalah di bawah bidang kuasa kerajaan negeri.
Karpal cuba menyamakan keputusan kes tersebut dalam kes Jamry di Perak sambil cuba 'mengajar' Sultan Perak yang diketahuinya pernah menjadi Ketua Hakim Negara tentang undang-undang.
Pensyarah Undang-Undang Perlembagaan Dr. Shamrahayu Abd. Aziz ketika diajak berbincang perihal 'Karpal lwn Sultan Perak' itu menarik perhatian mengenai kuasa raja-raja Melayu dalam hal ehwal agama Islam serta mempertahankan hak orang Melayu.
Beliau secara terang-terangan memperincikan perihal kes 1982 yang menurutnya tidak terpakai dalam kes arahan pertukaran Pengarah JAIP itu.
Katanya, kes 1982 adalah berkaitan arahan pertukaran seorang guru dari sebuah sekolah di Kuala Lumpur ke Terengganu yang sememangnya berada di bawah bidang kuasa kerajaan negeri. Ia juga melibatkan penurunan pangkat, gaji dan pelbagai aspek lain seperti yang dituntut oleh guru berkenaan.
Kes itu tidak melibatkan kuasa sultan atau raja-raja.
Tetapi dalam kes Jamry, menurut Dr. Shamrahayu hujahnya tidak begitu. Terdapat dua kategori kakitangan awam di kerajaan negeri iaitu kakitangan biasa seperti guru dan jururawat manakala kumpulan satu lagi berkait rapat dengan hal ehwal Islam seperti mufti dan pengarah jabatan agama.
"Kedudukan sultan dengan pegawai tinggi di jabatan agama dan mufti amat simbiotik, sinonim dan amat dekat, oleh itu urusan pelantikan, pemecatan serta pertukaran ke jawatan itu mestilah denga "Dan jawatan-jawatan ini mesti dibezakan dengan jawatan kerajaan negeri yang lain,'' katanya kepada Utusan Malaysia.
Amat jelas juga, katanya, termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan dan Perlembagaan negeri tentang kuasa yang diberi kepada sultan untuk mengetuai urusan agama.
Tegas beliau, perspektif undang-undang amat terang dan tidak perlu disuluh lagi apabila memperkatakan perihal kuasa sultan dalam hal ehwal Islam.
Paling penting, menurut pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia itu ialah setiap pegawai tinggi di jabatan agama mahupun mufti mesti mempunyai hubungan harmoni dengan ketua agama di negeri-negeri.
Apatah lagi antara sultan, pegawai tinggi jabatan agama serta mufti akan berganding bahu dalam urusan berkaitan agama yang dilangsungkan di bawah Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu.
"Hal ehwal agama Islam dan kedudukan bangsa Melayu tidak boleh dipisahkan dengan institusi istana, dan adalah menjadi keseluruhan semangat dalam masyarakat bahawa sultanlah yang akan menjaga kedua-dua bidang itu,'' katanya.
Menurut beliau, semangat Perlembagaan mesti ditegakkan dan tidak boleh dibiarkan dipijak-pijak oleh mana-mana pihak waima atas alasan apa sekalipun.
Perlu difahami dan dihayati bahawa kuasa raja atau sultan tidak rigid jauh sekali terhad kepada urusan ceremony semata-mata. Frasa yang menyebut bahawa Yang di-Pertuan Agong atau sultan perlu bertindak atas nasihat Eksekutif juga tidak bermakna mereka hanya menurut kata. Sedangkan golongan itu hakikatnya mempunyai budi bicara untuk memastikan rakyat yang berada di bawah naungannya mendapat yang terbaik terutama dari sudut kepentingan agama dan perjuangan bangsa.
Perak adalah contoh terbaik bagaimana sultannya dapat menyerlahkan peranan sebenar demi kepentingan rakyat terutama dalam urusan pelantikan Menteri Besar baru-baru ini.
Jika keadaan itu tidak dikawal secara bijak oleh sultan, boleh sahaja berlaku perselisihan kaum di negeri tersebut ketika berlaku 'perebutan' untuk menjadi Menteri Besar.
Malangnya niat suci sultan telah dimanipulasi oleh pihak-pihak yang sebenarnya tidak pernah mengiktiraf institusi diraja sebab itu Karpal berani dan tanpa segan-silu bangkit mempertikaikannya. Dan kita percaya Karpal tidak akan menarik balik kenyataan itu jauh sekali meminta maaf.
(WARTAWAN UTUSAN)
APAKAH kuasa raja atau sultan hanya terhad kepada mengisytiharkan tarikh melihat anak bulan bagi menetapkan hari yang tepat untuk umat Islam berpuasa dan menyambut Hari Raya Aidilfitri?
Ataupun raja-raja Melayu hanya berperanan sebagai penyeri upacara adat istiadat Melayu yang tidak mempunyai kepentingan dengan pentadbiran serta pemerintahan di negeri yang dinaunginya?
Mungkin juga banyak orang ingin melihat raja-raja Melayu sekadar menjadi penyeri upacara rasmi seperti pembukaan Parlimen dan tidak lebih daripada itu - sebab itu ada yang menyimpulkan bahawa kuasa raja adalah kuasa yang terhad.
Lebih memperkecilkan kuasa raja-raja apabila ada kenyataan berbunyi begini: "Rakyat kini tidak lagi hidup dalam zaman feudal.''
Ia memberi gambaran seolah-olah rakyat berketurunan Melayu dan beragama Islam di zaman serba moden ini tidak memerlukan raja-raja Melayu yang luas peranannya. Begitu juga dengan rakyat berketurunan selain daripada Melayu yang hanya mahu melihat raja-raja sekadar bersemayam di singgahsana.
Cukup sekadar raja-raja Melayu yang bertindak atas nasihat pihak eksekutif - lebih daripada itu adalah di luar keperluan dan akan dilihat sebagai cubaan istana untuk campur tangan dalam pentadbiran negara atau negeri.
Persoalannya adakah rakyat berketurunan Melayu mahu dipayungi oleh raja-raja yang terhad peranannya? Dan adakah rakyat berketurunan Cina, India dan sebagainya mahu supaya Yang di-Pertuan Agong yang memayungi semua rakyat di negara ini begitu terhad fungsinya sehingga tidak boleh berkata apa-apa?
Jawapannya sudah pasti tidak dan dalam banyak hal sekarang ini rakyat mahu peranan serta fungsi raja-raja Melayu diserlahkan di tempat yang sepatutnya. Institusi raja-raja Melayu dilihat satu-satunya tempat rakyat berketurunan Melayu dan beragama Islam menyandarkan harapan lantaran perihal Melayu dan Islam terjalin erat dengan istana.
Tiada institusi lain yang mempunyai bidang kuasa seluas itu, oleh itu jika kuasa yang luas cuba dihadkan kepada perkara-perkara ritual semata-mata semestinya payung rakyat tidak boleh dibuka ketika mana ia diperlukan.
Lebih memeritkan apabila raja-raja Melayu dipertikaikan secara lantang oleh rakyat berketurunan bukan Melayu, semacam ada pertentangan antara keperluan sebenar dan sentimen tidak gemar melihat tegak dan tegasnya institusi diraja.
Rakyat sendiri melihat bagaimana tegarnya Pengerusi DAP, Karpal Singh mempertikaikan titah Sultan Perak agar Menteri Besar menarik balik arahan pertukaran Pengarah Jabatan Agama Islam Perak (JAIP).
Sebagai seorang 'peguam terkemuka' Karpal berhujah sambil mengingatkan Istana Perak supaya memahami 'kuasa terhad raja-raja'.
Karpal juga menekankan bahawa Sultan Perak tiada hak di bawah undang-undang untuk campur tangan dalam keputusan kerajaan negeri menukar Datuk Jamry Sury sebagai Pengarah JAIP. Untuk membuktikan kecerdikannya, beliau memetik kes Mahkamah Persekutuan pada tahun 1982.
Penghakiman dalam kes itu, menurut Karpal (beliau adalah peguam kes tersebut) jelas menunjukkan urusan membabitkan kakitangan awam sama ada patut dipindah dan ke mana hendak dipindah adalah di bawah bidang kuasa kerajaan negeri.
Karpal cuba menyamakan keputusan kes tersebut dalam kes Jamry di Perak sambil cuba 'mengajar' Sultan Perak yang diketahuinya pernah menjadi Ketua Hakim Negara tentang undang-undang.
Pensyarah Undang-Undang Perlembagaan Dr. Shamrahayu Abd. Aziz ketika diajak berbincang perihal 'Karpal lwn Sultan Perak' itu menarik perhatian mengenai kuasa raja-raja Melayu dalam hal ehwal agama Islam serta mempertahankan hak orang Melayu.
Beliau secara terang-terangan memperincikan perihal kes 1982 yang menurutnya tidak terpakai dalam kes arahan pertukaran Pengarah JAIP itu.
Katanya, kes 1982 adalah berkaitan arahan pertukaran seorang guru dari sebuah sekolah di Kuala Lumpur ke Terengganu yang sememangnya berada di bawah bidang kuasa kerajaan negeri. Ia juga melibatkan penurunan pangkat, gaji dan pelbagai aspek lain seperti yang dituntut oleh guru berkenaan.
Kes itu tidak melibatkan kuasa sultan atau raja-raja.
Tetapi dalam kes Jamry, menurut Dr. Shamrahayu hujahnya tidak begitu. Terdapat dua kategori kakitangan awam di kerajaan negeri iaitu kakitangan biasa seperti guru dan jururawat manakala kumpulan satu lagi berkait rapat dengan hal ehwal Islam seperti mufti dan pengarah jabatan agama.
"Kedudukan sultan dengan pegawai tinggi di jabatan agama dan mufti amat simbiotik, sinonim dan amat dekat, oleh itu urusan pelantikan, pemecatan serta pertukaran ke jawatan itu mestilah denga "Dan jawatan-jawatan ini mesti dibezakan dengan jawatan kerajaan negeri yang lain,'' katanya kepada Utusan Malaysia.
Amat jelas juga, katanya, termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan dan Perlembagaan negeri tentang kuasa yang diberi kepada sultan untuk mengetuai urusan agama.
Tegas beliau, perspektif undang-undang amat terang dan tidak perlu disuluh lagi apabila memperkatakan perihal kuasa sultan dalam hal ehwal Islam.
Paling penting, menurut pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia itu ialah setiap pegawai tinggi di jabatan agama mahupun mufti mesti mempunyai hubungan harmoni dengan ketua agama di negeri-negeri.
Apatah lagi antara sultan, pegawai tinggi jabatan agama serta mufti akan berganding bahu dalam urusan berkaitan agama yang dilangsungkan di bawah Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu.
"Hal ehwal agama Islam dan kedudukan bangsa Melayu tidak boleh dipisahkan dengan institusi istana, dan adalah menjadi keseluruhan semangat dalam masyarakat bahawa sultanlah yang akan menjaga kedua-dua bidang itu,'' katanya.
Menurut beliau, semangat Perlembagaan mesti ditegakkan dan tidak boleh dibiarkan dipijak-pijak oleh mana-mana pihak waima atas alasan apa sekalipun.
Perlu difahami dan dihayati bahawa kuasa raja atau sultan tidak rigid jauh sekali terhad kepada urusan ceremony semata-mata. Frasa yang menyebut bahawa Yang di-Pertuan Agong atau sultan perlu bertindak atas nasihat Eksekutif juga tidak bermakna mereka hanya menurut kata. Sedangkan golongan itu hakikatnya mempunyai budi bicara untuk memastikan rakyat yang berada di bawah naungannya mendapat yang terbaik terutama dari sudut kepentingan agama dan perjuangan bangsa.
Perak adalah contoh terbaik bagaimana sultannya dapat menyerlahkan peranan sebenar demi kepentingan rakyat terutama dalam urusan pelantikan Menteri Besar baru-baru ini.
Jika keadaan itu tidak dikawal secara bijak oleh sultan, boleh sahaja berlaku perselisihan kaum di negeri tersebut ketika berlaku 'perebutan' untuk menjadi Menteri Besar.
Malangnya niat suci sultan telah dimanipulasi oleh pihak-pihak yang sebenarnya tidak pernah mengiktiraf institusi diraja sebab itu Karpal berani dan tanpa segan-silu bangkit mempertikaikannya. Dan kita percaya Karpal tidak akan menarik balik kenyataan itu jauh sekali meminta maaf.
Live coverage a big hit
KUALA LUMPUR: The live coverage of Question Time in Parliament last Wednesday was a hit, attracting 289,000 viewers – a figure considered very high for RTM.
“On a normal working day morning, our shows register below 100,000,” Information Minister Datuk Ahmad Shabery Cheek told reporters at the lobby of Parliament.
Making notes: Abdullah intently following Question Time in his office at Parliament House.
“There was very high public interest in the Parliament coverage; maybe because it was a new thing to go ‘live’.
He said public interest remained strong later that night when RTM aired highlights of the sitting,. That attracted more than 300,000 viewers.
However, Shabery hoped the public would not stay interested in Parliament coverage just because they expected to see antics. “That would not be right. Parliament is not a circus.”
He said he would recommend in the Cabinet that live air-time of Parliament be extended from the current half hour.
Earlier, replying to a question by Datuk Seri Dr Fong Chan Onn (BN – Alor Gajah), Shabery said the ministry planned to use blogs “as a channel to disseminate information and to receive feedback from the public on current issues”.
Shabery said RTM’s 20-minute interview with bloggers every Sunday was a popular programme and it drew 200,000 viewers when three bloggers who were considered “critical to the Government” appeared on the show.
Celebrity-bloggers-turned-MPs Jeff Ooi (DAP – Jelutong) and Tony Pua (DAP – PJ Utara), who sit side by side in the House, stood up three times to ask supplementary questions but were not given the chance to voice their questions.
Useful links:
“On a normal working day morning, our shows register below 100,000,” Information Minister Datuk Ahmad Shabery Cheek told reporters at the lobby of Parliament.
Making notes: Abdullah intently following Question Time in his office at Parliament House.
“There was very high public interest in the Parliament coverage; maybe because it was a new thing to go ‘live’.
He said public interest remained strong later that night when RTM aired highlights of the sitting,. That attracted more than 300,000 viewers.
However, Shabery hoped the public would not stay interested in Parliament coverage just because they expected to see antics. “That would not be right. Parliament is not a circus.”
He said he would recommend in the Cabinet that live air-time of Parliament be extended from the current half hour.
Earlier, replying to a question by Datuk Seri Dr Fong Chan Onn (BN – Alor Gajah), Shabery said the ministry planned to use blogs “as a channel to disseminate information and to receive feedback from the public on current issues”.
Shabery said RTM’s 20-minute interview with bloggers every Sunday was a popular programme and it drew 200,000 viewers when three bloggers who were considered “critical to the Government” appeared on the show.
Celebrity-bloggers-turned-MPs Jeff Ooi (DAP – Jelutong) and Tony Pua (DAP – PJ Utara), who sit side by side in the House, stood up three times to ask supplementary questions but were not given the chance to voice their questions.
Useful links:
Hanya Maipp boleh beri arahan
Oleh Fazli Abdullah
Kerajaan negeri tiada kuasa lantik jawatankuasa baru kariah masjid menerusi mesyuarat agung
GEORGETOWN: Arahan kerajaan negeri melalui Jabatan Agama Islam Pulau Pinang (Jaipp) supaya kariah masjid di negeri ini mengadakan mesyuarat agung untuk memilih ahli jawatankuasa kariah baru, adalah tidak sah.
Hanya Majlis Agama Islam Pulau Pinang (Maipp) yang berkuasa mengeluarkan arahan sedemikian, seperti diperuntukkan mengikut Seksyen 104 Enakmen Pentadbiran Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (2004).
Justeru, Yang Dipertua Maipp, Shabudin Yahaya menasihati kariah masjid supaya tidak mengadakan pemilihan ahli jawatankuasa baru bagi mengelak pertindihan dengan jawatankuasa kariah sedia ada.
Katanya, pemilihan jawatankuasa kariah baru mempunyai implikasi undang-undang jika dicabar di mahkamah kerana ia dilakukan tanpa persetujuan Maipp.
"Yang nak keluarkan arahan mesti Maipp, itupun selepas mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin, bukannya kerajaan negeri.
"Surat arahan yang dikeluarkan kerajaan negeri melalui Jaipp mengenai kaedah pelantikan menerusi mesyuarat agung tidak mengikut prosedur enakmen negeri.
"Arahan yang dikeluarkan itu tidak merujuk kepada mana-mana keputusan Maipp. Jadi, mengikut undang-undang arahan itu tidak sah," katanya ketika ditemui di pejabatnya di Menara Umno di sini, semalam.
Pada 13 Mac lalu, Jaipp mengeluarkan arahan kepada semua kariah masjid di negeri ini supaya mengekalkan ahli jawatankuasa kariah sedia ada walaupun kerajaan Pakatan Rakyat sudah membentuk kerajaan negeri.
Difahamkan, arahan Jaipp tidak dipersetujui kerajaan negeri dan memintanya membatalkan arahan itu.
Berikutan itu, Pengarah Jaipp, Sazali Hussein, dikatakan diminta oleh kerajaan negeri mengeluarkan surat baru bertarikh 26 Mac lalu membatalkan surat pertamanya.
Dalam surat kedua yang dihantar kepada pengerusi kariah dan iman masjid, Sazali menjelaskan kerajaan negeri pada dasarnya setuju anak kariah masjid diberi kuasa untuk memilih jawatankuasa kariah masing-masing.
Sehubungan itu, pemilihan jawatankuasa kariah boleh dilakukan menerusi mesyuarat agung. Bagaimanapun, sehingga pemilihan diadakan, jawatankuasa kariah sedia ada boleh meneruskan tugas masing-masing.
Shabudin berkata, beliau tidak membangkitkan isu itu sebelum ini kerana mahu melepaskan jawatan sebagai Yang Dipertua Maipp selepas didesak kerajaan negeri. Bagaimanapun, apabila Tuanku Mizan Zainal Abidin memberi perkenan supaya beliau terus memegang jawatan itu sehingga 31 Disember 2009, adalah menjadi tanggungjawabnya memastikan perjalanan kariah masjid tidak terganggu.
Sehubungan itu, beliau meminta semua pihak termasuk kerajaan negeri supaya merujuk kepada enakmen sebelum membuat sesuatu perkara berkaitan urus tadbir dan hal ehwal agama Islam di negeri ini.
Mengenai sistem pemilihan ahli jawatankuasa kariah masjid, Shabudin yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Permatang Berangan berkata, beliau akan membincangkan perkara itu dalam mesyuarat majlis tidak lama lagi.
Kerajaan negeri tiada kuasa lantik jawatankuasa baru kariah masjid menerusi mesyuarat agung
GEORGETOWN: Arahan kerajaan negeri melalui Jabatan Agama Islam Pulau Pinang (Jaipp) supaya kariah masjid di negeri ini mengadakan mesyuarat agung untuk memilih ahli jawatankuasa kariah baru, adalah tidak sah.
Hanya Majlis Agama Islam Pulau Pinang (Maipp) yang berkuasa mengeluarkan arahan sedemikian, seperti diperuntukkan mengikut Seksyen 104 Enakmen Pentadbiran Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (2004).
Justeru, Yang Dipertua Maipp, Shabudin Yahaya menasihati kariah masjid supaya tidak mengadakan pemilihan ahli jawatankuasa baru bagi mengelak pertindihan dengan jawatankuasa kariah sedia ada.
Katanya, pemilihan jawatankuasa kariah baru mempunyai implikasi undang-undang jika dicabar di mahkamah kerana ia dilakukan tanpa persetujuan Maipp.
"Yang nak keluarkan arahan mesti Maipp, itupun selepas mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin, bukannya kerajaan negeri.
"Surat arahan yang dikeluarkan kerajaan negeri melalui Jaipp mengenai kaedah pelantikan menerusi mesyuarat agung tidak mengikut prosedur enakmen negeri.
"Arahan yang dikeluarkan itu tidak merujuk kepada mana-mana keputusan Maipp. Jadi, mengikut undang-undang arahan itu tidak sah," katanya ketika ditemui di pejabatnya di Menara Umno di sini, semalam.
Pada 13 Mac lalu, Jaipp mengeluarkan arahan kepada semua kariah masjid di negeri ini supaya mengekalkan ahli jawatankuasa kariah sedia ada walaupun kerajaan Pakatan Rakyat sudah membentuk kerajaan negeri.
Difahamkan, arahan Jaipp tidak dipersetujui kerajaan negeri dan memintanya membatalkan arahan itu.
Berikutan itu, Pengarah Jaipp, Sazali Hussein, dikatakan diminta oleh kerajaan negeri mengeluarkan surat baru bertarikh 26 Mac lalu membatalkan surat pertamanya.
Dalam surat kedua yang dihantar kepada pengerusi kariah dan iman masjid, Sazali menjelaskan kerajaan negeri pada dasarnya setuju anak kariah masjid diberi kuasa untuk memilih jawatankuasa kariah masing-masing.
Sehubungan itu, pemilihan jawatankuasa kariah boleh dilakukan menerusi mesyuarat agung. Bagaimanapun, sehingga pemilihan diadakan, jawatankuasa kariah sedia ada boleh meneruskan tugas masing-masing.
Shabudin berkata, beliau tidak membangkitkan isu itu sebelum ini kerana mahu melepaskan jawatan sebagai Yang Dipertua Maipp selepas didesak kerajaan negeri. Bagaimanapun, apabila Tuanku Mizan Zainal Abidin memberi perkenan supaya beliau terus memegang jawatan itu sehingga 31 Disember 2009, adalah menjadi tanggungjawabnya memastikan perjalanan kariah masjid tidak terganggu.
Sehubungan itu, beliau meminta semua pihak termasuk kerajaan negeri supaya merujuk kepada enakmen sebelum membuat sesuatu perkara berkaitan urus tadbir dan hal ehwal agama Islam di negeri ini.
Mengenai sistem pemilihan ahli jawatankuasa kariah masjid, Shabudin yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Permatang Berangan berkata, beliau akan membincangkan perkara itu dalam mesyuarat majlis tidak lama lagi.
Cubaan Kit Siang hujah makan diri
PERIBAHASA 'meludah ke langit jatuh ke muka sendiri' barang kali menepati keadaan yang berlaku ke atas Lim Kit Siang (DAP-Ipoh Timur) di Dewan Rakyat semalam.
Sikapnya yang gemar menjolok `sarang tebuan' setiap kali berhujah di Dewan Rakyat semalam menyebabkan beberapa `tebuan' menyengatnya semula dan sengatan daripada Pengerusi Kelab Ahli Parlimen Barisan Nasional (BNBBC) Datuk Seri Tiong King Sing menyebabkan Lim terpaku.
Lim yang membahaskan usul menjunjung kasih Titah Yang di-Pertuan Agong pada perasmian persidangan minggu lalu, membangkitkan beberapa isu yang didakwanya menunjukkan unsur rasuah dan salah guna kuasa oleh kerajaan Barisan Nasional (BN), selain mempertikaikan keikhlasan wakil rakyat BN memperjuangkan masalah rasuah.
Tiong kemudian bangun meminta laluan dan bertanya sama ada isu kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor mengeluarkan arahan merobohkan halangan yang menutup laluan masuk ke Bandar Mahkota Cheras dari arah Lebuh Raya Kajang-Cheras baru-baru ini tidak tergolong sebagai salah guna kuasa.
Lim yang terdiam seketika kemudian menjawab beliau tidak tahu isu itu, menyebabkan suasana di Dewan Rakyat kecoh apabila BNBBC dan pembangkang saling bertukar ejekan.
Desakan Tiong yang bertalu-talu agar Lim membuat pendirian berhubung isu itu hanya menerima jawapan "saya langsung tidak tahu kes apa itu," daripada Lim yang jelas cuba mengelak.
Lim `diselamatkan' oleh Teo Nie Ching (DAP-Serdang) yang bangun meminta laluan dan berkata kerajaan negeri yang dipimpin oleh Parti Keadilan Rakyat, DAP dan Pas itu tidak salah guna kuasa dalam hal itu kerana penutupan laluan berkenaan yang dilakukan pada 2005 dibuat secara tidak sah.
Turut `dijolok' Lim ialah anak bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, Datuk Mukhriz yang juga Ahli Parlimen Jerlun yang ditanya sama ada bersetuju atau tidak era pentadbiran Dr Mahathir terkenal sebagai era `KKN' iaitu era kronisme, korupsi dan nepotisme.
Tindakan Lim yang berterusan menyentuh karektor dan peribadi pemimpin, bekas pemimpin dan wakil rakyat menyebabkan Timbalan Pengerusi BNBBC, Datuk Bung Moktar Radin (BN-Kinabatangan) bangun dan mengemukakan Peraturan Mesyuarat 36(6) dan 36(3).
Kedua-dua peraturan itu mensyaratkan anggota Dewan Rakyat tidak menyentuh peribadi wakil rakyat dan anggota kerajaan.
Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia yang mempengerusikan persidangan ketika itu bersetuju dan meminta Lim agar berhenti daripada secara langsung menyentuh peribadi individu.
Bagaimanapun pada akhir perbahasannya, Lim sekali lagi sengaja melanggar kedua-dua peraturan itu apabila merujuk Ahli Parlimen BN Rembau, Khairy Jamaluddin sebagai `the richest unemployed man in the world'.
Kenyataan Lim menyebabkan Khairy bangun mengemukakan peraturan mesyuarat 36(3) dan 36(6).
"Saya hanya meminta penjelasan yang ringkas tetapi Yang Berhormat Ipoh Timur menyentuh peribadi saya. Saya minta Yang Berhormat Ipoh Timur berhenti daripada mengeluarkan kenyataan seperti itu," kata Khairy.
Khairy sebelum itu bangun bertanya kepada Lim sama ada semua kerajaan yang ditadbir Pakatan Rakyat akan melaksanakan sistem tender terbuka sepenuhnya seperti dibuat oleh kerajaan Pulau Pinang.
Lim pada awal perbahasannya juga beberapa kali membangkitkan nama Ketua Menteri Melaka dan Umno sebagai memberi arahan kepada polis untuk menahan tiga wakil rakyat DAP kerana didakwa melakukan `vandalisme'.
Kenyataan itu menyebabkan beberapa wakil rakyat BN dari Melaka bangun menuntut Lim menarik balik kenyataan itu, antaranya ialah Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Idris Haron (BN-Tangga Batu). Bernama
Berita Harian 7/5/08
Sikapnya yang gemar menjolok `sarang tebuan' setiap kali berhujah di Dewan Rakyat semalam menyebabkan beberapa `tebuan' menyengatnya semula dan sengatan daripada Pengerusi Kelab Ahli Parlimen Barisan Nasional (BNBBC) Datuk Seri Tiong King Sing menyebabkan Lim terpaku.
Lim yang membahaskan usul menjunjung kasih Titah Yang di-Pertuan Agong pada perasmian persidangan minggu lalu, membangkitkan beberapa isu yang didakwanya menunjukkan unsur rasuah dan salah guna kuasa oleh kerajaan Barisan Nasional (BN), selain mempertikaikan keikhlasan wakil rakyat BN memperjuangkan masalah rasuah.
Tiong kemudian bangun meminta laluan dan bertanya sama ada isu kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor mengeluarkan arahan merobohkan halangan yang menutup laluan masuk ke Bandar Mahkota Cheras dari arah Lebuh Raya Kajang-Cheras baru-baru ini tidak tergolong sebagai salah guna kuasa.
Lim yang terdiam seketika kemudian menjawab beliau tidak tahu isu itu, menyebabkan suasana di Dewan Rakyat kecoh apabila BNBBC dan pembangkang saling bertukar ejekan.
Desakan Tiong yang bertalu-talu agar Lim membuat pendirian berhubung isu itu hanya menerima jawapan "saya langsung tidak tahu kes apa itu," daripada Lim yang jelas cuba mengelak.
Lim `diselamatkan' oleh Teo Nie Ching (DAP-Serdang) yang bangun meminta laluan dan berkata kerajaan negeri yang dipimpin oleh Parti Keadilan Rakyat, DAP dan Pas itu tidak salah guna kuasa dalam hal itu kerana penutupan laluan berkenaan yang dilakukan pada 2005 dibuat secara tidak sah.
Turut `dijolok' Lim ialah anak bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, Datuk Mukhriz yang juga Ahli Parlimen Jerlun yang ditanya sama ada bersetuju atau tidak era pentadbiran Dr Mahathir terkenal sebagai era `KKN' iaitu era kronisme, korupsi dan nepotisme.
Tindakan Lim yang berterusan menyentuh karektor dan peribadi pemimpin, bekas pemimpin dan wakil rakyat menyebabkan Timbalan Pengerusi BNBBC, Datuk Bung Moktar Radin (BN-Kinabatangan) bangun dan mengemukakan Peraturan Mesyuarat 36(6) dan 36(3).
Kedua-dua peraturan itu mensyaratkan anggota Dewan Rakyat tidak menyentuh peribadi wakil rakyat dan anggota kerajaan.
Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia yang mempengerusikan persidangan ketika itu bersetuju dan meminta Lim agar berhenti daripada secara langsung menyentuh peribadi individu.
Bagaimanapun pada akhir perbahasannya, Lim sekali lagi sengaja melanggar kedua-dua peraturan itu apabila merujuk Ahli Parlimen BN Rembau, Khairy Jamaluddin sebagai `the richest unemployed man in the world'.
Kenyataan Lim menyebabkan Khairy bangun mengemukakan peraturan mesyuarat 36(3) dan 36(6).
"Saya hanya meminta penjelasan yang ringkas tetapi Yang Berhormat Ipoh Timur menyentuh peribadi saya. Saya minta Yang Berhormat Ipoh Timur berhenti daripada mengeluarkan kenyataan seperti itu," kata Khairy.
Khairy sebelum itu bangun bertanya kepada Lim sama ada semua kerajaan yang ditadbir Pakatan Rakyat akan melaksanakan sistem tender terbuka sepenuhnya seperti dibuat oleh kerajaan Pulau Pinang.
Lim pada awal perbahasannya juga beberapa kali membangkitkan nama Ketua Menteri Melaka dan Umno sebagai memberi arahan kepada polis untuk menahan tiga wakil rakyat DAP kerana didakwa melakukan `vandalisme'.
Kenyataan itu menyebabkan beberapa wakil rakyat BN dari Melaka bangun menuntut Lim menarik balik kenyataan itu, antaranya ialah Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Idris Haron (BN-Tangga Batu). Bernama
Berita Harian 7/5/08
Undang-undang khusus isu murtad perlu digubal
Laporan Saufi Hamzah Magendran Rajagopal dan Sazarina Shahrim
Ketiadaan garis panduan jelas timbul pelbagai masalah kes keluar Islam
KUALA LUMPUR: Penggubalan undang-undang khusus lebih terperinci mengenai isu murtad perlu disegerakan bagi meleraikan segala kekusutan berhubung perkara itu, baik di kalangan umat Islam atau bukan Islam.
Dr Mohd Puad Zarkashi (BN-Batu Pahat), berkata ketiadaan garis panduan jelas mengenai murtad kini menimbulkan banyak masalah, terutama apabila seseorang yang memeluk agama Islam mahu kembali kepada agama asalnya.
"Kita tidak boleh biarkan seseorang itu keluar dan masuk sesuatu agama sewenang-wenangnya walaupun Perlembagaan negara membenarkan kebebasan beragama.
"Kalau kita hormati sebarang agama, kita harus hormati ajaran yang disampaikan. Islam tak benarkan seseorang murtad sesuka hati, itulah sebabnya kita perlu ada garis panduan yang jelas.
"Kita hormati agama lain. Kalau agama lain boleh keluar masuk sesuka hati, kita hormati ajaran agama itu seperti orang lain harus hormati ajaran Islam," katanya ketika membahaskan usul menjunjung kasih titah Yang di-Pertuan Agong di Dewan Rakyat semalam.
Menjawab kemusykilan Chong Eng (DAP-Bukit Mertajam), Mohd Puad menjelaskan tidak ada paksaan untuk memeluk agama Islam, tetapi perlu ada rasional yang munasabah jika seseorang itu ingin kembali kepada agama asalnya.
Katanya, kewujudan akta yang khusus berhubung murtad dan menjawab segala persoalan yang dihadapi terutama bagi golongan bukan beragama Islam yang mempunyai anggota keluarga memeluk agama Islam.
Nasharuddin Mat Isa (Pas-Bachok), yang bangun mencelah, mengesyorkan akta yang dicadangkan itu perlu membuat perbezaan jelas antara undang-undang substantif dan yang berkaitan prosedur.
"Kita tak boleh paksa sesiapa untuk menerima sesuatu agama dan begitu juga dalam Islam, apabila seseorang itu sudah menganuti agama Islam, dia tertakluk kepada akidah dan ajaran dalam Islam.
"Banyak pertikaian yang kita lihat sekarang adalah berkaitan prosedur walaupun dari segi substantif sudah agak jelas," katanya.
Taib Azamuddin Md Taib (Pas-Baling) pula mahu pendekatan terperinci digubal dalam perkara berkaitan cara menangani permasalahan seseorang yang mahu meninggalkan Islam untuk kembali kepada agama asal.
"Bila seseorang memeluk Islam, dia tertakluk dengan apa saja ajaran Islam secara menyeluruh.
"Oleh itu, perlu ada akta menyeluruh bagi membolehkan seseorang yang mahu meninggalkan agama Islam itu menemui orang berkenaan untuk dikenal pasti permasalahan, sebab musabab kenapa beliau nak meninggalkan Islam.
"Jangan ada yang salah tafsir boleh memeluk agama Islam dan meninggalkannya secara mudah ikut suka hati," katanya.
Berita Harian 7/5/08
Ketiadaan garis panduan jelas timbul pelbagai masalah kes keluar Islam
KUALA LUMPUR: Penggubalan undang-undang khusus lebih terperinci mengenai isu murtad perlu disegerakan bagi meleraikan segala kekusutan berhubung perkara itu, baik di kalangan umat Islam atau bukan Islam.
Dr Mohd Puad Zarkashi (BN-Batu Pahat), berkata ketiadaan garis panduan jelas mengenai murtad kini menimbulkan banyak masalah, terutama apabila seseorang yang memeluk agama Islam mahu kembali kepada agama asalnya.
"Kita tidak boleh biarkan seseorang itu keluar dan masuk sesuatu agama sewenang-wenangnya walaupun Perlembagaan negara membenarkan kebebasan beragama.
"Kalau kita hormati sebarang agama, kita harus hormati ajaran yang disampaikan. Islam tak benarkan seseorang murtad sesuka hati, itulah sebabnya kita perlu ada garis panduan yang jelas.
"Kita hormati agama lain. Kalau agama lain boleh keluar masuk sesuka hati, kita hormati ajaran agama itu seperti orang lain harus hormati ajaran Islam," katanya ketika membahaskan usul menjunjung kasih titah Yang di-Pertuan Agong di Dewan Rakyat semalam.
Menjawab kemusykilan Chong Eng (DAP-Bukit Mertajam), Mohd Puad menjelaskan tidak ada paksaan untuk memeluk agama Islam, tetapi perlu ada rasional yang munasabah jika seseorang itu ingin kembali kepada agama asalnya.
Katanya, kewujudan akta yang khusus berhubung murtad dan menjawab segala persoalan yang dihadapi terutama bagi golongan bukan beragama Islam yang mempunyai anggota keluarga memeluk agama Islam.
Nasharuddin Mat Isa (Pas-Bachok), yang bangun mencelah, mengesyorkan akta yang dicadangkan itu perlu membuat perbezaan jelas antara undang-undang substantif dan yang berkaitan prosedur.
"Kita tak boleh paksa sesiapa untuk menerima sesuatu agama dan begitu juga dalam Islam, apabila seseorang itu sudah menganuti agama Islam, dia tertakluk kepada akidah dan ajaran dalam Islam.
"Banyak pertikaian yang kita lihat sekarang adalah berkaitan prosedur walaupun dari segi substantif sudah agak jelas," katanya.
Taib Azamuddin Md Taib (Pas-Baling) pula mahu pendekatan terperinci digubal dalam perkara berkaitan cara menangani permasalahan seseorang yang mahu meninggalkan Islam untuk kembali kepada agama asal.
"Bila seseorang memeluk Islam, dia tertakluk dengan apa saja ajaran Islam secara menyeluruh.
"Oleh itu, perlu ada akta menyeluruh bagi membolehkan seseorang yang mahu meninggalkan agama Islam itu menemui orang berkenaan untuk dikenal pasti permasalahan, sebab musabab kenapa beliau nak meninggalkan Islam.
"Jangan ada yang salah tafsir boleh memeluk agama Islam dan meninggalkannya secara mudah ikut suka hati," katanya.
Berita Harian 7/5/08
Langgan:
Catatan (Atom)