Popular Today

Selasa, April 22, 2008

BPR jadi suruhanjaya - Bagi meningkatkan keberkesanan, ketelusan perangi rasuah – PM

Oleh SAIFULIZAM MOHAMAD

KUALA LUMPUR 21 April – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini mengumumkan Badan Pencegah Rasuah (BPR) akan distruktur semula bagi menjadikannya sebuah suruhanjaya bebas yang dikenali sebagai Suruhanjaya Anti Rasuah Malaysia.

Menurut Perdana Menteri, penstrukturan semula institusi membanteras rasuah yang ditubuhkan pada tahun 1967 itu merupakan satu daripada empat inisiatif kerajaan untuk memerangi gejala rasuah di negara ini.

Tiga inisiatif lain ialah:

Menambah jumlah anggota dan pegawai penguat kuasa antirasuah daripada 2,000 orang sekarang kepada 5,000 dalam tempoh lima tahun;

Memperkenalkan undang-undang melindungi pemberi maklumat dan saksi;

Menambah baik sistem pemerolehan awam.

Abdullah berkata, penubuhan Suruhanjaya Anti Rasuah Malaysia itu bertujuan meningkatkan keberkesanan, ketelusan dan akauntabiliti awam dalam usaha membanteras gejala rasuah di negara ini.

Bagaimanapun, katanya, dari segi pendakwaan, suruhanjaya tersebut perlu merujuk terlebih dahulu kepada Jabatan Peguam Negara sebelum membawa apa jua kes ke mahkamah kerana jabatan itu masih bertindak sebagai pihak pendakwa bagi suruhanjaya berkenaan.

Perdana Menteri mengumumkan pembaharuan kepada institusi BPR itu ketika menyampaikan ucaptama program Dialog Integriti ASEAN di Institut Integriti Malaysia (IIM) di sini.

Dalam ucapannya, Abdullah melahirkan harapannya untuk melihat para pegawai BPR menjalankan tugas tanpa rasa takut dan berat sebelah.

“Saya selalu percaya dengan memberi lebih kebebasan kepada BPR, ia akan membolehkan agensi itu melaksanakan setiap tugas dengan lebih baik.

“Justeru, kesungguhan kerajaan menstrukturkan semula BPR (dengan menjadikannya sebuah suruhanjaya) diharap dapat meningkatkan keberkesanan, ketelusan dan akauntabiliti awam selain mengukuhkan lagi kepercayaan rakyat terhadap agensi ini,’’ katanya.

Perdana Menteri menjangkakan proses penstrukturan semula BPR kepada suruhanjaya akan selesai sepenuhnya sebelum hujung tahun ini.

Beliau berkata, sebuah lembaga penasihat akan ditubuhkan di bawah suruhanjaya tersebut yang dikenali sebagai Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah.

Ujarnya, semua anggota lembaga penasihat berkenaan akan dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong atas nasihat Perdana Menteri.

“Anggota lembaga ini bertanggungjawab memberi nasihat kepada suruhanjaya sama ada mengenai pentadbiran atau operasi. Mereka juga akan diberikan taklimat terutama yang melibatkan kes-kes berkepentingan awam.

“Dalam hal ini, mereka boleh mempersoalkan mengenai tindakan yang telah diambil oleh suruhanjaya dan boleh mencadangkan jenis tindakan yang seharusnya diambil,’’ ujar beliau.

Paling penting, kata Abdullah, lembaga itu akan bertindak meyakinkan orang ramai bahawa kes-kes yang berkepentingan awam ditangani dengan sewajarnya oleh suruhanjaya terbabit.

Selain mempunyai lembaga penasihat, Perdana Menteri menjelaskan, sebuah jawatankuasa Parlimen juga akan ditubuhkan dikenali sebagai Jawatankuasa Parlimen Mencegah Rasuah.

Beliau berkata, Suruhanjaya Anti Rasuah Malaysia bertanggungjawab membentangkan laporan tahunannya kepada jawatankuasa berkenaan.

“Anggota jawatankuasa ini juga ditugaskan untuk menyemak serta mendapatkan penjelasan terhadap segala yang terdapat dalam laporan tersebut,’’ katanya.

Sejajar dengan statusnya sebagai suruhanjaya, agensi membanteras rasuah dengan kuasa baru itu, kata Abdullah, akan mempunyai kebebasan untuk merekrut pegawai dan kakitangan termasuk menawarkan tangga gaji yang lebih menarik.

“Ini merupakan inisiatif kerajaan yang kedua (dalam membanteras rasuah).

“Tujuan kerajaan memberi kebebasan kepada suruhanjaya untuk mempunyai tangga gaji yang lebih menarik dan berbeza bertujuan menarik lebih ramai profesional menyertai agensi itu,’’ katanya.

Perdana Menteri yakin usaha terbaru kerajaan itu bakal meningkatkan taraf BPR pada kedudukan yang lebih baik.

(Utusan Malaysia 22/3/08)

Tiada ulasan:

Kongsi Link Anda