Popular Today

Khamis, Mei 29, 2008

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT

Awang tidak terkejut dengan usaha berterusan oleh pihak tertentu termasuk DAP mahu merungkai kontrak sosial dan semangat perlembagaan negara.

Terbaru DAP mempertikaikan konsep ketuanan atau kedaulatan Melayu dan mahu digantikan dengan konsep ketuanan Malaysia atau rakyat.

Sesuaikah konsep baru itu? Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Dr. Khir Toyo pernah mengulas bahawa ketuanan Malaysia dan rakyat adalah cubaan untuk menjadikan Malaysia negara republik.

Seorang lagi ahli MT, Noh Omar dalam reaksinya kelmarin pula mencabar DAP supaya membuktikan konsep ketuanan Melayu menyalahi perlembagaan negara.

Tegas beliau, golongan yang terus mempertikaikan hal itu sebagai buta sejarah dan mengungkit perkara yang telah lama dipersetujui.

Jika itu mahu dilakukan, kita juga boleh mengungkit dan mempersoalkan banyak perkara. Realiti di Malaysia, Melayu adalah kaum teras sebagaimana penduduk Cina di Singapura dan etnik Jawa di Indonesia.

Jangan jadi kaduk naik junjung. Jika ada sesiapa yang tidak dapat menerima realiti itu dan merasakan serba serbi tidak kena di tanah air ini – pilihan terbentang luas. Tepuk dada tanya selera.


Awang – Bosan banyak beralah.

Tiada ulasan:

Kongsi Link Anda