Popular Today

Selasa, Mei 13, 2008

Kerajaan kurangkan beban rakyat - 5 cara kawal harga beras

Kerajaan mengambil langkah utama untuk mengurangkan beban rakyat dengan mengawal harga beras untuk terus melambung tinggi.

Bukannya sesuatu yang mudah untuk menangani perkara ini kerana ianya adalah masalah global. Walau bagaimanapun kerajaan perlu bertindak menurunkan harga beras, jika tidak kerajaan akan diturunkan kerana beras makanan ruji utama negara 'Bread and butter' bagi rakyat negara ini.

Bukan setakat harga beras, kerajaan juga telah menyediakan perancangan jangka panjang untuk mengatasi masalah bekalan dengan memperkenalkan Sabah dan Sarawak sebagai negeri jelapang padi kedua.

Namun prinsip kita kebanyakkannya sudah terhantuk baru tergadah, Pakl Lah dahulu ada menyebut untuk memperkasakan Pertanian di negara kita. Namun ramai yang anggap umpama kita mundur setapak dengan pendekatan ini.

Hakikatnya isu beras ini walau belum sampai tahap krisis namun kita lihat bagaimana rakyat negara ini mudah panik. Sehingga banyak nasihat walaupun dianggap baik, tapi itu bukan jawapannya untuk rakyat.

Rakyat tidak mahu dengar kenyataan seperti berjimat gunakan beras, gunakan beras segenggam sehari untuk kesihatan dan harga beras di Malaysia lebih murah berbanding negara lain seumpama mewajarkan sesuatu tindakan dibuat untuk menaikkan sesuatu harga.

Walaupun ia nasihat baik namun ia tidak berguna pada rakyat, kerana rakyat yang menghadapi masalah ini. Duit yang mereka ada atau dapat tetap sama awalupun harga beras dan makanan meningkat dan ini akan mengurangkan perbelanjaan mereka khasnya untuk golongan yang berpendapatan rendah.

Apa yang rakyat harapkan ialah tindakan aktif dari kerajaan untuk mengurangkan beban rakyat. Apa yang rakyat dapat dan apa yang rakyat rasa itu amat penting.

Tindakan kerajaan memang sesuatu yang baik untuk mengawal harga baranag iaitu:

1. Menetapkan harga siling beras Super Special Tempatan lima peratus ditetapkan RM2.80 sekilogram, manakala Super Special Tempatan 10 peratus RM2.70 sekilogram, berkuat kuasa 1 Jun ini.

2. Beras Super Tempatan 15 peratus pula kekal sebagai beras yang dikawal harga di antara RM1.65 sekilogram dan RM1.80 sekilogram mengikut zon.

3. Mengapungkan harga beras import, termasuk beras putih Thailand di Semenanjung, Sabah dan Sarawak.

4. Kenaikan Harga Minimum Terjamin (GMP) padi daripada RM650 satu tan kepada RM750 satu tan.

5. Membenarkan pemindahan padi di antara negeri secara berperingkat.

Perdana Menteri berkata, semua keputusan itu kecuali harga siling beras Super Special Tempatan lima peratus dan Super Special Tempatan 10 peratus, berkuat kuasa serta merta.

Namun apa yang rakyat harapkan ialah pengutkuasaan dan tindakan. Tidak guna buat sesutu pelan tindakan diumukan sekiranya peniaga, pembekal, pemborang dan pihak kilang masih tidak di patuhi. Oleh itu penguatkuasaan amat penting supaya apa yang dirancang berjaya dan rakyat merasainya.

Selain itu akhir sekali ialah peranan rakyat untuk menjayakan misi yang dirancang kerajaan mendapat kerjasama dari rakyat. Buatlah macamana sekali pun kalau rakyat tidak beri kerjasama pun tidak berguna juga khasnya menjadi rakyat yang bertanggungjawab seperti melaporkan salah laku peniaga.

Tiada ulasan:

Kongsi Link Anda