Popular Today

Selasa, Oktober 21, 2008

Sistem merit untuk pilih pemimpin UMNO?

Naib Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin mahu konsep meritokrasi politik diamalkan bagi memilih pemimpin berkebolehan dan menolak mereka yang mengamalkan politik wang pada pemilihan parti itu Mac ini.

Katanya, hanya pemimpin tulen akan sentiasa berada di barisan hadapan dalam menggerakkan agenda parti, khususnya dalam menghadapi musuh UMNO dan bukannya `bersembunyi' di belakang ahli.

``Kita mesti mewujudkan meritokrasi dalam politik. Kita tidak boleh memilih pemimpin itu kerana kita kenal dia dan dia ada wang, tetapi kita kena pilih berdasarkan kebolehan, kredibiliti dan pengalamannya.

``Perkara itu amat penting kerana kalau UMNO sendiri sudah tidak boleh menerimanya. Inikan pula rakyat di luar sana. Sudah tentu ini akan merosakkan UMNO dan Barisan Nasional (BN),'' katanya.

Persoalannya adakah ahli UMNO telah diajar untuk sistem merit. Sistem Merit ini patut digunakan pada setiap peringkat iaitu cawangan, bahagian dan pusat. Jika sistem ini berlakulah pasti peristiwa hitam pada pilihanraya umum yang lalu tidak akan berlaku lagi.

Namun jika dilihat situasi sekarang, cadangan ini hanyalah retorik semata-mata. Terdapat Pemimpin dan ahli UMNO masih belum mampu memisahkan diri dari politik wang untuk membeli undi perwakilan. Perjalanan sistem merit ini masih jauh perjalanannya.. Jika UMNO tidak mahu merubah dirinya pasti rakyat akan merubahnya.

Beringatlah sebelum kena!

Tiada ulasan:

Kongsi Link Anda