Popular Today

Khamis, November 20, 2008

Abdul Razak Baginda : Yang tidak bersalah menjadi mangsa sementara yang berdusta bermaharajalela

Berikut adalah kenyataan akhbar yang dibaca oleh Abdul Razak Baginda dalam satu sidang akhbarnya di ibu negara pagi ini.

lzinkan saya pertama sekali merakamkan penghargaan saya kepada sdr/sdri sekalian di atas kehadiran sdr/sdri pada pagi ini. Saya juga ingin terlebih dahulu memohon maaf kerana tidak dapat bertemu sdr/sdri sebelum ini.

lzinkan saya mulakan dengan mengucap syukur Alhamdullah, segala pujian bagi Allah SWT, Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang dan Maha Agung kerana adanya saya di sini hari ini, di antara sdr/sdri sebagai seorang yang bebas.

Saya telah menghabiskan selama 22 bulan di penjara dan dengan petunjuk Allah SWT jua, dengan keyakinan penuh bahawa saya tidak bersalah dan sokongan yang diberikan oleh keluarga dan kawan karib yang telah membantu saya melalui apa yang boleh saya katakan sebagai satu tempoh yang sangat menekan, sangat menduga dan sangat menyedihkan sepanjang usia 48 tahun saya.

Kata-kata tidak akan mampu menggambarkan dan menyatakan penghargaan saya yang amat mendalam terhadap keluarga saya yang telah bersama-sama saya mengharungi waktu yang sangat mencabar ini. Kasih sayang dan dedikasi mereka yang tidak terhingga yang memberi saya kekuatan. Setiap hari Sabtu tanpa gagal, keluarga saya akan datang melawat saya semasa tempoh lawatan mingguan. Sejumlah lebih 100 kali mereka datang melawat dan lawatan mereka adalah kemuncak dari seminggu saya. Sungguh, saya sungguh bertuah.

Mungkin lumrah manusia apabila seseorang di dalam kesusahan, ramai yang rnenjauhkan diri. Saya telah menjangkakan ini dan tepat sekali, lumrah manusia ini tidak pernah mungkir. Saya telah menyambut dua kali Hari Raya di dalam penjara. Sebelum dipenjara, menjelang Hari Raya saya akan terima ratusan kad raya. Bagi dua tahun yang lepas, saya terima tidak lebih dari dua puluh keping kad.

Kepada mereka yang telah menghantar ucapan selamat kepada keluarga saya dan kepada yang segelintir yang pernah hadir di mahkamah, saya mengucapkan terima kasih. Kehadiran dan sokongan anda bermakna kepada saya dan keluarga saya.

Terirna kasih yang tidak terhingga dari saya kepada para peguam saya yang bukan sahaja telah berkerja keras di dalam kes saya tetapi juga telah datang melawat saya di penjara. Semasa Perang Dunia Kedua, apabila askar ditawan sebagai tawanan perang, memang menjadi tugas mereka untuk melepaskan diri. Tentu sekali, tidak pernah terlintas di fikiran saya untuk melepaskan diri, bagaimanapun saya tetap terlepas kerana fikiran saya sentiasa bebas. Zahirnya seseorang boleh dipenjara tetapi fikirannya tidak mungkin terpenjara. Keluarga saya, kawan karib, para peguam saya dan buku-buku saya telah membantu saya melepaskan diri, kerana fikiran saya tidak pernah terpenjara. Kepada saya, inilah pelepasan diri yang bermakna.

Ramai orang cenderung mempunyai tanggapan yang sempit dan negatif tentang penjara dan pihak penguasanya. Bagaimanapun, saya ingin menyatakan di sini, ia bukanlah satu tugas yang mudah dan umumnya saya dapati pihak penguasa penjara telah menunjukkan satu tahap profesionalisma yang tinggi. Penghargaan saya juga untuk mereka.

Akhir sekali, saya mengucapkan terima kasih kepada tahanan-tahanan lain. Mereka telah menolong saya melalui kehidupan di penjara yang antaranya, mereka menunjukkan kebaikan yang ikhlas kepada saya. Saya ingin mengambil kesempatan di sini untuk mengucapkan semoga yang terbaik untuk mereka.

Tidak ada perkataan yang rnarnpu rnenyatakan dan menggambarkan kesengsaraan yang di lalui keluarga saya selama hampir dua tahun. Sejak saya ditahan dalam bulan November 2006, banyak yang telah diperkatakan oleh ramai orang. Pembohongan dan tanggapan yang tidak berasas telah dijadikan asas yang kononnya dikatakan kebenaran. Kebenaran sebenar sudah tidak lagi menjadi penting. Seolah-olah tiada siapa yang berminat lagi untuk mengetahui perkara yang sebenar. Beberapa pihak telah membuat yang bersepadu untuk rnemutarbelitkan kisah sebenar sehingga menjadi timbunan sampah sarap. Pembohongan cepat sekali memintas kebenaran. Seperti yang dikatakan Shakespeare dalam Henry IV, "Pembohongan sudah setengah pusingan mengelilingi dunia sebelum kebenaran sempat menyarung kasutnya".

Yang tidak bersalah menjadi mangsa
sementara yang berdusta bermaharajalela


Saya akui saya sendiri merasa terperanjat rnenyaksikan bagaimana kes saya telah digembar-gemburkan sebegitu liar dan orang yang tidak tahu-menahu muncul di tengah persoalan dan berjaya memesungkan pandangan sedemikian ramai orang. Ramai yang telah ikut serta dan terbawa dengan perbuatan yang tidak benar ini. Yang tidak bersalah menjadi mangsa sementara yang berdusta bermaharajalela. Oraqg ramai
diperdaya dan mereka percaya apa yang ingin mereka percaya, tanpa menghiraukan kebenaran.

Saya sedar akan adanya mereka yang sentiasa mencurigai dan memutar-belitkan segala apa yang saya katakan untuk meremeh dan menyalah tafsir kata-kata saya. Saya terperangkap dalam situasi "dipersalahkan jika berbuat sesuatu dan dipersalahkan jika tidak berbuat sesuatu". Ada yang menasihatkan saya supaya tidak memberi kenyataan kerana ia akan hanya menjadi satu usaha yang sia-sia. Kata mereka, apapun yang saya katakan tiada bezanya kerana orang lebih suka dengan tafsiran mereka sendiri meskipun di ceritakan yang sebenarnya. Walaupun setelah kisah yang sebenar muncul, orang-orang seperti ini akan mempunyai penjelasan mereka sendiri. Seakan suatu yang tidak boleh dimenangkan.

Bagaimanapun, saya rasa jika saya tidak berani dan cuba melawan arus untuk menyatakan yang sebenarnya, saya hanya memejamkan mata dan malah membenarkan pembohongan berterusan. Saya akan cuba dengan rasa penuh tanggungjawap menegakkan kebenaran rnengatasi kepalsuan. Bagi saya, rnengambil sikap tidak peduli adalah tidak bertanggung jawap. Seperti kata Martin Luther, "Di sini saya berdiri, saya tidak dapat berbuat lebih, tolonglah saya Tuhan".

Ahli Media Sekalian,

Saya merayu kepada anda semua supaya berhenti menyebarkan fitnah tentang YAB Dato Sri Mohd Najib Abdul Razak, Perdana Menteri dan isterinya. Saya tahu bahawa Dato Sri' dan isteri tidak pernah menemui si mati, Altantuya. Terlalu banyak fitnah yang dilernparkan kepada TPM dan isterinya. Mereka yang menyebarkan fitnah tidak pernah mengeluarkan bukti yang kukuh kerana sememangnya tidak ada bukti. Kebenaran adalah kebenaran dan tiada apa yang boleh mengubah kebenaran.

Sdr/Sdri mungkin cukup mengenai perbicaraan kes masih berlangsung. Saya telah dinasihatkan oleh peguam saya supaya tidak rnenyentuh secara khusus kes saya demi memelihara keluhuran perbicaraan tersebut.

Akhir sekali, saya ingin mengucapkan syukur ke hadrat Allah SWT bagi membenarkan dan menguatkan lagi bukti yang saya tidak bersalah di mahkamah. Saya juga ingin rnenjelaskan bahawa saya tidak pernah melakukan kesalahan kepada si mati. Walaubagairnanapun, saya mengucapkan simpati saya yang tidak terhingga kepada keluarga simati keatas kehilangan rnereka.

Ribuan terima kasih di atas perhatian sdr/sdri.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ROJAK Baginda (Abdul Razak Baginda) telah tampil ke khayalak media hari ini. Setelah kesekian lama ditunggu bekas tertuduh bersubahat membunuh Altatuya itu akhirnya mempunyai kekuatan untuk berdepan dengan media. Beliau ditemani dan didamping oleh peguamnya untuk mengadakan sidang akhbar khas.


Seperti mana dipetik antara apa yang dicurahkan dalam sidang akhabr sulungnya itu, Rojak menafikan yang Mohd Najib Razak dan isteri Rosmah Mansor terlibat dengan Atantuya. Menurut Rojak Naijib dan Rosmah juga tidak kenal pun dengan Altantuya.

Bagi Rojak apa yang dilemparkan kepada Najib dan Rosmah itu adalah fitnah. Justeru beliau meminta supaya menghentikan fitnah itu. Kata Rojak pihak yang melemparkan fitnah itu tidak ada bukti kukuh untuk mengaitkan dengan Najib dan Rosmah.
Di sini kita tidak boleh mempertikaikan apakah kenyataan Rojak itu benar atau tidak. Bagaimana pun orang ramai berhak meragui akan kata-katanya. Persoalan timbul kerana kenapa Rojak terus menafikan pembabit Najib dan Rosmah dan seterusnya meminta menghentikan fitnah sebaik dibebaskan oleh mahkamah.

Tindakan ini menyebabkan orang akan mempunyai pandangan seorang kepada beliau termasuk akan menuduh pembebsan itu ada campurtangan Najib?
Lantaran itu rayuan Rojak tersebut tidak akan mudah diyakini. Seperti mana kata Rojak penuduh fitnah kepada Najib dan Rosmah itu tidak mengemukakan bukti kukuh mengenai fitnah itu, maka Rojak juga perlu mengemukakan bukti kukuh bagi menafikan penglibatan Najib.

Tuduhan ke atas Najib dan Rosmah berhubung pembunuhan itu perkara besar. Ia dibuat dalam akuan bersumpah. Perkara ini di peringkat perbicaraan. Jadi kenyataan dan juga rayuan Rojak itu sama sekali tidak boleh dipercayai. Perlu diingat orang bersalah seperti orang lemas akan mengguna dan mengambil kesempatan apa saja untuk menyelamatkan diri.


Untuk meleraikan ini elok bagi Rojak mencerita secaca detail kepada umum bagaimana penglibatan beliau dengan Altantuya dan kenapa sehingga wanita Mongolia itu dikaitkan dengan Najib. Apakah asas-asas dan kemungkin membawa kepada keadaan itu.


Kalau setakat menafikan secara kering begitu ia tidak akan menyelesaikan masalah. Persepsi umum bahawa Najib dan Rosmah terlibat tetap bersarang dalam minda orang ramai. Maka kalau Rojak yang yakin Najib boleh jadikan Perdana Menteri yang baik seperti mana katanya, silalah buat pendedahan secara kronologi sehingga segala tanggapan buruk itu terhakis dalam kepala rakyat.

Tanpa Nama berkata...

aiblah@yahoo.comRazak Baginda sudah mula bercakap kepada media. Kalau sebelum ini beliau sering mengelak dari membuat kenyataan media kini beliau mula berani dan seperti dijangka kenyataan media pertama beliau sudah tentu digunakan untuk mempertahankan dirinya dan 'boss' nya.

Hari ini media internet menyiarkan kenyaaan Bekas penganalisis politik tersebut yang mendakwa bahawa Timbalan Perdana Menteri dan bakal Perdana Menteri Najib Tun Razak tidak terbabit langsung dalam kes pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu.

Malah, katanya, Najib dan isterinya, Rosmah Mansor tidak pernah bertemu dengan Altantuya. Abdul Razak memberitahu demikian dalam sidang akhbar pertamanya selepas dibebaskan pada 31 Oktober lalu daripada tuduhan bersubahat membunuh Altantuya.

Hebat kenyataan Razak Baginda ini. Mengapa tiba-tiba Razak Baginda bertindak seolah-olah sebagai peguam kepada Najib. Bukannya kenyataan beliau akan menyebabkan rakyat semakin sangsi dan curiga kepada Najib.

Bagi saya adalah lebih baik Razak Baginda berdiam diri dari bercakap soal hubungan Najib, Rosmah dan Altantuya. Ini kerana semakin isu ini dibangkitkan semakin ianya menjadi tandatanya dan mencurigakan.

Sudah menjadi lumrah kepada pemimpin di Malaysia bahawa jika sesuatu itu dinafikan, maka perkara itu sebenarnya adalah sebaliknya. Sepertimana penafian Pak Lah tentang tarikh pembubaran parlimen dan tarikh kenaikan harga minyak dahulu. Hari ini nafi besok betul-betul berlaku.

Maka kemungkinan ramai orang akan menganggap bahawa penafian Razak Baginda ini tidak benar

Tanpa Nama berkata...

Sebenarnya tiada bukti yang kukuh mengaitkan dengan Mohd Najib Razak dan isteri Rosmah Mansor terlibat dengan Atantuya. Hakikatnya pandangan penglibatan Najib datangnya dari pihak ANwar dan sekutunya. Dan ramai yang percaya... memang betul kata razak... "Yang tidak bersalah menjadi mangsa sementara yang berdusta bermaharajalela"

Walaupun Razak cerita yang benar sekalipun tetapi jika ini bukan perkara mahu didengar oleh pihak lain maka rakyat akan percaya apa yang mereka bahu percaya dan bukannya berdasarkan kebenaran...

Persoalannya apakah kebenaranya...

Kongsi Link Anda