Popular Today

Khamis, Oktober 29, 2009

Preview drama : Fro Zoo Taiping with love (Adun PR)


Tajuk drama: From Taiping with Love
Pengarah : Ngeh Koo Ham (komunis Perak)
Penulis Skrip : ANUwar AlJuburi
Pelakon : Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tronoh, V. Sivakumar; ADUN Pasir Panjang, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dan ADUN Pasir Pinji, Su Keong Siong (Thomas Su), turut menampilkan 'muka-muka baru' ADUN Buntong, A. Sivasubramaniam .
Genre : Pengkhianat agama, bangsa dan negara
Studio :
hARAKah Daily
Rating : 1/2 bintang


**************************


Memang tak sabaq dah nak tengok drama dari pelakon-pelakon dari zoo taiping ni.

Kali ini 'drama' yang ditayangkan pada Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak membawa kisah baru, walaupun pengakhirannya tetap sama - mengganggu sidang yang dikendalikan oleh Speaker DUN, Datuk R. Ganesan.

Masih mengekalkan 'hero-hero lama', ADUN Buntong misalnya, A. Sivasubramaniam dilihat sebagai pelapis 'hero' sedia ada apabila menjadi individu yang bertanggungjawab 'mengarahkan' Ganesan meninggalkan kerusi Speaker dan meminta Sivakumar untuk menggantikannya.

Walaupun arahannya tidak dipedulikan, namun 'lakonannya' menempelak Speaker dan mendakwa sidang DUN tersebut adalah tidak sah, dilihat berani (boleh diberi pujian).

Hakikatnya, tidak ramai ADUN pembangkang yang mempunyai bakat lakonan 'sehebat hero-hero sedia ada' sehingga sering mendapat liputan media.

Apa yang berlaku hari ini sememangnya dijangka. Pembangkang masih menggunakan modus operandi yang sama cuma pendekatannya sedikit berbeza.

Skrip yang digunakan masih sama, mungkin tak dapat skrip baru (sebab skrip lama tak dapat di bayar lagi).. Mereka menuduh pihak polis sengaja melakukan kekerasan. Kali ini jubah Speaker dijadikan bahan bukti. Sivakumar mendakwa dia dikasari puluhan anggota keselamatan sehingga jubah Speaker yang dipakainya terkoyak.

Isu sekarang ialah mengapa Sivakumar hadir ke dewan memakai jubah? jeng..jeng..jeng (suspen sikit lah)..

Mungkin ADUN Tronoh itu lupa bahawa beliau bukan lagi Speaker dan polis hanya mengambil tindakan untuk memastikan persidangan berjalan lancar.

Berbeza dengan sidang anjuran pembangkang sebelum ini yang diadakan di bawah pokok dan di hotel, kali ini, mereka mengambil kesempatan mengadakan 'sidang' ketika Sidang DUN yang dikendalikan oleh Ganesan ditangguhkan.

Penangguhan selama satu jam yang bermula dari pukul 10.20 pagi itu memberi peluang kepada Sivakumar untuk terus berlakon sebagai 'Speaker'.

Bagi membuat drama ni 'thrill' sedikit... ADUN Dari Zoo Taiping ni datang lewat sikit, memasuki dewan selepas 20 minit sidang rasmi dimulakan cuba membuat kecoh dengan sengaja melemparkan kata-kata sindiran seperti 'penjenayah' dan 'lanun sudah di dalam'.

Agak memeranjatkan apabila seorang daripada mereka secara terbuka meminta semua percakapan itu dirakam kerana 'mereka tidak takut.'

Keengganan Ganesan berganjak daripada tempat duduknya, memaksa Sivakumar menjadi 'Speaker' di kerusi yang diperuntukkan padanya sebagai ADUN Tronoh.

Dalam tempoh singkat itu, Sivakumar sempat meluluskan tiga usul iaitu ucapan takziah kepada keluarga mangsa jambatan gantung runtuh di Kuala Dipang, laporan audit yang menunjukkan prestasi baik oleh kerajaan pakatan pembangkang bagi tahun 2008 dan melantik bekas Pengerusi Parti Keadilan Rakyat (PKR) negeri, Osman Abdul Rahman sebagai senator mewakili DUN Perak.

Pada akhir 'persidangan' tersebut, sebelum perjalanan dewan diambil alih semula oleh Ganesan.

seorang rakan wartawan yang pertama kali membuat liputan perjalanan Sidang DUN Perak sempat berbisik, ''Betullah drama."

Dari lima bintang... hanya setengah bintang sahaja layak diberi... maklumlah semua pelakon dari zoo Taiping yang tiada 'latihan'...

*****************
Sumber : www.utusan.com.my (diolah semula oleh Aspirasi)

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

HEHEHEHEH..SKRIP KAW2 PUNYEEE!!! :-D

Kongsi Link Anda