Popular Today

Rabu, Jun 04, 2008

Kouta JPA - Akibat Orang Melayu Menyokong PAS dan PKR.


Ramai orang Melayu yang tidak setuju dengan kouta yanhg diberikan oleh JPA kepada bukan Melayu yang naik kepada 45% dari 10%. Manakala bagi yang bukan Melayu ianya sesuatu yang perlu disokong.

Sebenarnya inilah hakikat apabila suara Melayu semakin sedikit di dewan Rakyat khasnya yang diwakili oleh UMNO. Kerana dari dahulu lagi hanya UMNO sahaja yang mempertahankan hak dan keistimewaan orang Melayu.

Hakikatnya ramai anak-anak Melayu yang masih perlu bantuan kerajaan lagi. Akhirnya anak Melayu juga yang rugi. Kita pun tahu berapa ramai dari profesional kita berjaya yang betul-betul ikut meritokrasi pada masa dahulu. Semuanya hasil kouta dari kerajaan yang memberi peluang kepada anak-anak Melayu untuk berada di IPTA dalam dan luar negara.

Dalam isu biasiswa JPA ini memang diketahui umum bahawa orang Melayu di dalam PAS dan PKR tidak berani bersuara demi 'berkawan' dan mendapatkan sokongan DAP.

Adalah amat sukar untuk kerajaan mempertahankan kouta ini sekiranya tidak mendapatkan sokongan dari orang Melayu sendiri khasnya dari PAS dan PKR.

Jadi ingatan kepada orang Melayu yang bersandarkan harapan kepada PAS dan PKR dalam memperjuangkan hak orang Melayu hanyalah sia-sia sahaja.



Kuota JPA: GPMS mahu jumpa Najib

Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) bercadang menemui timbalan perdana menteri berhubung isu kenaikan kuota biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) kepada pelajar bukan Bumiputera daripada 10 peratus kepada 45 peratus.

Presidennya Datuk Reezal Merican Naina Merican berkata pertemuan itu diharapkan diadakan secepat mungkin dengan Datuk Seri Najib Tun Razak, yang juga ketua penasihat GPMS.

Majlis Tertinggi GPMS dan semua pengerusi GPMS negeri sebulat suara membantah kenaikan itu, lapor Bernama.

"Saya mahu tekankan di sini bantahan itu bukanlah bersifat perkauman tetapi berdasarkan tuntutan kesamarataan," beliau dilaporkan berkata selepas mempengerusikan mesyuarat khas majlis tertinggi gabungan itu di pejabat GPMS hari ini.

Beliau berkata kesamarataan yang dimaksudkannya ialah peluang mendapatkan pendidikan bermutu dalam kalangan pelajar di luar bandar dan di bandar.

Reezal Merican berkata latar belakang seseorang pelajar perlu diambil kira dan tidak hanya berdasarkan merit keputusan peperiksaan pelajar.

"Kami mahukan sosioekonomi pelajar itu juga diambil kira kerana jurang antara bandar dan luar bandar tentunya berbeza," katanya.

Beliau berkata, kenaikan peratusan biasiswa kepada bukan bumiputera itu tidak mencerminkan komposisi kaum di negara ini iaitu 65 peratus bumiputera dan 35 peratus bukan bumiputera.

Sementara itu Pemuda DAP hari ini mengecam pendirian beberapa pertubuhan Melayu, termasuk GPMS.

Sambil menyifatkan penentangan terhadap langkah kerajaan itu "suara-suara retrogresif", setiausaha pergerakan itu Loke Siew Fook menggesa kerajaan agar bertegas dengan keputusannya itu.

"Pemuda DAP percaya biasiswa mestilah diberikan berasaskan dasar meritokrasi dan pelajar yang layak sama ada mereka bumiputera atau bukan bumiputera tidak boleh dinafikan hak mereka melanjutkan pelajaran," katanya dalam satu kenyataan.

"Sekali lagi kad perkauman dimainkan bagi melemahkan tujuan-tujuan meritokrasi dalam pendidikan Malaysia."

Minggu lalu menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz mengumumkan di Dewan Rakyat bahawa JPA akan menaikkan kuota pemberian biasiswa ke luar negara untuk pelajar bukan bumiputera daripada 10 kepada 45 peratus mulai tahun ini.

Selain GPMS, langkah ini ditentang oleh Pemuda Umno, Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) dan Pertubuhan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM).

Manakala Pemuda MCA pula menyokongnya.


Kuota: Pemuda DAP kecam badan Melayu

Pemuda DAP mengecam penolakan beberapa pertubuhan Melayu terhadap kenaikan kuota 45 peratus biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) kepada pelajar bukan bumiputera seperti diumumkan minggu lepas.

Sambil menyifatkan penentangan terhadap langkah kerajaan itu "suara-suara retrogresif", setiausaha pergerakan itu Loke Siew Fook menggesa kerajaan agar bertegas dengan keputusannya itu.

"Pemuda DAP percaya biasiswa mestilah diberikan berasaskan dasar meritokrasi dan pelajar yang layak sama ada mereka bumiputera atau bukan bumiputera tidak boleh dinafikan hak mereka melanjutkan pelajaran," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

"Sekali lagi kad perkauman dimainkan bagi melemahkan tujuan-tujuan meritokrasi dalam pendidikan Malaysia."

Minggu lalu menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz mengumumkan di Dewan Rakyat bahawa JPA akan menaikkan kuota pemberian biasiswa ke luar negara untuk pelajar bukan bumiputera daripada 10 kepada 45 peratus.

Pengenalan langkah ini ditentang oleh beberapa pihak, termasuk Pemuda Umno, Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim), Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) dan Pertubuhan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM).

Loke, yang juga ahli parlimen Rasah, berkata pelajar bumiputera masih mempunyai banyak peluang mendapatkan biasiswa, termasuk yang disediakan oleh Majlis Amanah Mara (Mara) walauupun kuota biasiswa JPA telah dikurangkan daripada 90 kepada 55 peratus.

Semalam sambil menyokong kuota 45 peratus, Pemuda MCA berkata JPA sentiasa menambah jumlah biasiswa yang ditawarkannya dari tahun ke tahun.

Tahun ini 2,000 pelajar mendapat biasiswa itu berbanding 900 tempat pada 2004, 1,200 (2005), 1,500 (2006) dan 1,800 (2007).

Ketua biro pendidikan Pemuda MCA, Datuk Dr Wee Ka Siong, menolak hujah rakan sewajatannya dalam Pemuda Umno yang mendakwa langkah JPA itu menyebabkan "700 biasiswa untuk pelajar bumiputera telah hilang."

Ketua biro pendidikan Pemuda Umno, Ahmad Ikmal Ismail, tidak bersetuju dengan kaedah pengagihan itu, namun bersetuju lebih banyak biasiswa wajar diberikan kepada bukan bumiputera.

"Kami tidak bersetuju dengan langkah menaikkan nisbah itu (daripada 10 peratus) tanpa menambah jumlah biasiswa," beliau dipetik sebagai berkata.

Loke berkata, semua lapisan masyarakat mestilah "membuang mentaliti berasaskan kuota" bagi mencapai kecemerlangan akademik dan meningkatkan daya saing negara.

Presiden GPMS Datuk Reezal Merican Naina Merican berkata, pemberian biasiswa perlu mengambil kira bukan sahaja soal merit pencapaian, tetapi juga persoalan merit sosioekonomi rakyat.

Abim menyifatkan langkah itu tidak akan memberikan "keadilan sosial" dan bercanggahan pula dengan semangat hak keistimewaan Melayu.

PKPIM pula membantahnya dengan mencadangkan peruntukan biasiswa diberikan kepada semua.

Tiada ulasan:

Kongsi Link Anda