Popular Today

Rabu, Oktober 15, 2008

Beri tekanan peniaga turunkan harga barang

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menggesa persatuan pengguna dan pengguna menggunakan hak mereka dalam usaha memberi tekanan kepada peniaga supaya mengurangkan harga barang selaras penurunan harga petrol.

Secara keseluruhan harga petrol telah turun sebanyak 40 sen seliter berbanding harga RM2.70 seliter pada Jun lalu. Dengan penurunan harga minyak hari ini, bermakna dalam tempoh tidak sampai tiga bulan kerajaan telah menurunkan harga petrol sebanyak 40 sen seliter berbanding harga RM2.70 seliter pada Jun lalu.

Dengan kata lain jika pada Jun 2008 harga minyak telah naik sebanyak 78 sen dari RM 1.92 kepada RM 2.70, kini ianya telah turun sebanyak 40 sen seliter iaitu separuh dari kenaikan harga minyak pada Jun 2008. Kini apa yang perlu dilakukan ialah memberi tekanan kepada peniaga supaya menurunkan harga barang sekurang-kurangnya separuh dari kenaikan terdahulu. Pengguna dan persatuan pengguna perlu memberi tekanan yang hebat kepada kumpulan peniaga. Jika harga barang tidak turun semua salah peniaga.

Kata orang "masa naik harga minyak, laju sahaja naikkan harga barang, tanpa arahan kerajaan pun tetap naikkan, namun jika turun harga minyak lambat pulak turunkan harga barang, walau ada arahan sekalipun"

Tiada ulasan:

Kongsi Link Anda