Jumaat, Oktober 16, 2009

UMNO boleh belajar dari kesilapan mereka......

Benda alah ni aku amik kat albanjari online, mungkin UMNO boleh belajar dari kesilapan mereka...... maksudnya UMNO janganlah lakukan kesilapan mereka ni..

Sebagaimana pepatah masyhur dalam The Art of War "jika anda tahu musuh anda dan mengenal diri sendiri, anda boleh memenangi seratus pertempuran tanpa satu kekalahan. Jika anda hanya mengenal diri sendiri, tapi bukan lawan, anda boleh menang atau kalah. Jika kamu tidak tahu diri atau musuh anda, anda akan selalu membahayakan diri sendiri."

Analisis Blogger @ N31 - Mukadimah PAS kalah teruk !

Oleh : panzer (UO.com)
Analisis ringkas yg dibuat oleh sahabat wak, saudara panzer dari Utara Online yg berada 2 hari disana (13Okt. dan 14Okt.) melakukan misi rahsia semula selepas kekalahan teruk PAS di Bagan Pinang, secara sembunyi-sembunyi. Dan dibawah adalah cerapan yg beliau perolehi berdasarkan kajiselidik yg hanya berupaya menampilkan 9 sampel saja yang sudi menjawab.

Pandangan ringkas yg beliau kemukakan adalah seperti dibawah :

1. "kesilapan operasi" :
a. Besar kemungkinan PAS tiada langsung membuat kajian terhadap pengundi di bagan pinang, atau PAS memang sudah tahu keadaan sebenar.

b. Tidak merancang secara tersusun, adhoc ? Tidak mungkin ! bagaimana operasi sepatut dijalankan, antaranya kesilapan meletakkan negeri2 membantu di setiap UPU.

c. Terlalu kurang petugas-petugas jentera parti yg bertugas terutamanya dari Negeri Sembilan., mungkin tidak dikerah sepenuhnya. Unsur-unsur sabotaj ?

d. Kempen Penerangan kepada pengundi tidak diberikan dengan lebih jelas atau tiada langsung,
ini yang membuat pengundi yang menyokong PR menjadi keliru, apalagi dengan kemasukan propaganda umno yg hebat mengasak setiap hari, menyebabkan undi pecah. ( hasil kajiselidik massa - tanya pendapat dengan pengundi ).

e. Lebih ramai penyokong2 dari petugas.

f. Persedian berkempen yang lambat dan terlalu lembab hanya pada saat
akhir barulah hendak berusaha keras.

Dalam kita maledani pengundi-pengundi di selatan khususnya, apa yg kurang diketahui ialah sikap mereka masih menebal dengan elemen melayu kenegerian yg kuat, malah mereka tidak berapa suka dengan orang-orang terutamanya disebelah pantai timur. Dan sepatutnya UPU di sepanjang Jalan Pantai wajar diberikan sepenuhnya kepada petugas dari Negeri Sembilan untuk menjalankan operasi jentera kempen dan jentera ini boleh dibantu oleh petugas-petugas parti dari negeri Melaka, Selangor dan Johor.

Lihat apa yg berlaku di UPU Teluk Kemang, di sana langsung tiada petugas dari anak tempatan, ia diuruskan sepenuhnya oleh negeri Terengganu dan di bantu oleh petugas Pulau Pinang, maka timbullah masaalah pertuturan bahasa, sepatut nya awal lagi operasi penerangan dilakukan
olih petugas dari Negeri Sembilan itu sendiri.

Dimaklumkan bahawa di Teluk Kemang ini, kebanyakan penduduknya adalah mereka yang asalnya dari Melaka, kena peka lah.., apapun negeri-negeri dari pantai timur sepatutnya hanya datang sebagai penyokong tanpa membantu operasi pilihanraya di sana. Ia sudah cukup !

Rumusan ringkas berikutnya :

2. Sangat benar jika dikatakan bahawa rakyat di sebelah selatan ini masih menebal dengan UMNO, malah sikap terima kasih terhadap UMNO masih sukar nak dibuang.

3. Kaedah berkempen di sebelah selatan harus membawa pendekatan yang berbeza, satu kajian tentang sikap pendduduk wajar dilakukan, kena paham sikap mereka itu yg penting.

4. Pengundi tidak dapat penjelasan dengan jelas, kemampuan dan apa yang hendak dilakukan oleh kerajaan PR agak kurang dipercayai terutama oleh pengundi atas pagar, malah Manisfesto agak lewat dikeluarkan oleh jentera saraf, dan sebaran maklumatnya tidak sampai ke sasaran.

5. Ragam pemimpin-pemimpin kita terlalu jarang berjumpa dengan penyokong kita atau mengambil tahu masaalah mereka, ini lah masaalah paling besar dan ia berlaku dimana mana, ini menyebabkan pengundi merasa bosan, dalam konteks Bagan Pinang terutamanya kaum india, mereka ini jelas terlalu kecewa. Kasih sayang BN yg turun awal ke estet-estet bagaikan Santa Klaus bagi mereka.

6. Ada dan wujudnya wakil-wakil kita tidak memberi perhatian sepenuhnya apalagi ambil berat kawasan sendiri sehingga memberi ruang yg cukup luas untuk BN bermaharajalela berdamping dan memberi janji2 manis beserta habuan 'material' dengan rakyat, ini dapat dilihat kaedah saraf yg Bn lakukan di kawasan luar bandar dan di estet-estet. Mungkin ada wakil rakyat P masih menganggap pengundi di situ seperti di utara yang tidak mudah terperangkap dengan sogokan BN.

7. Kerjasama kempen antara parti di dalam PR masih tidak sepakat sepenuhnya, ini yang jelas nampak sejak beberapa prk lalu, dan ini adalah antara penyebab kurangnya petugas dan untuk mendapat berkempen secara all out memang gagal.

(*) Siri 1 ANALISIS akan dipaparkan lewat petang ini. Harap Maklum.

Tiada ulasan:

Kongsi Link Anda