Popular Today

Jumaat, November 13, 2009

Kerajaan PKR Selangor : RM 392 juta berpusing-pusing, RM 1 juta lesap?

1. Semalam YAB Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim ketika memohon Bajet Tambahan mengumumkan bahawa Menteri Besar Incorporated (MBI) akan mengambil alih hutang Talam Corporation kepada anak syarikat negeri yang berjumlah RM 392 juta.

2. Dakwaan Menteri Besar bahawa kerajaan lalu tidak mengambil sebarang tindakan hanya menunjukkan sama ada beliau menipu atau tidak mengambil tahu apa yang berlaku. Saya lebih percaya beliau cuba mengelirukan (mislead) rakyat.

3. Hakikatnya, pada 2007, Kerajaan Negeri telah menubuhkan satu jawatankuasa khas yang diketuai oleh Setiausaha Kerajaan Negeri dan semua anak syarikat terbabit bagi mengutip hutang Talam kepada anak-anak syarikat kerajaan negeri.

4. Antara tindakan yang dalam proses ketika itu ialah rundingan pengambil alihan aset-aset dan hartanah Talam seperti Kelab Golf Bukit Beruntung dan beberapa hartanah lain. Selain itu tekanan juga dibuat dengan membekukan projek-projek "akan datang" yang membabitkan syarikat tersebut sehingga hutang mereka kepada kerajaan negeri dilangsaikan.

5. Kerajaan Negeri sebelum ini tidak mengambil alih hutang-hutang Talam daripada anak syarikat kerajaan negeri kerana mahukan CEO-CEO yang dibayar gaji bertanggungjawab terhadap setiap perjanjian yang mereka buat dengan pemaju termasuk Talam.

6. Ketika mengumumkan semalam, Menteri Besar memberi gambaran seolah-olah ia hanya merupakan peralihan pengurusan hutang tanpa apa-apa kos mahu pun niat terselindung.

7. Namun di sebalik kata-kata muluk manis Menteri Besar mengenai pengurusan aset hutang negeri ini, apa yang diumumkan oleh Menteri Besar semalam merupakan satu strategi perakaunan untuk memanipulasi rekod keuntungan organisasi tanpa mencerminkan nilai sebenar.

8. Dalam bahasa kewangan dan perakaunan ia dipanggil round-tripping, yang dianggap sebagai satu usaha "distortion" untuk memberi gambaran positif terhadap akaun. Walaupun tidak menyalahi undang-undang namun ia mempunyai tujuan yang kurang mulia iaitu memberi gambaran keuntungan atau pendapatan yang tidak tulen.

9. Antara strategi round-tripping ialah "a company selling an unused asset to another company while at the same time agreeing to buy back the same or similar assets at about the same price."

10. Apakah tujuan round-tripping ini? Ia bertujuan untuk menunjukkan peningkatan untung dalam akaun biar pun tiada untung sebenar. Banyak dilakukan oleh syarikat-syarikat di Bursa Saham untuk memberi keyakinan kepada pelabur.

11. Apa yang Tan Sri Khalid buat ialah untuk menunjukkan tambahan pendapatan besar dalam akaun kerajaan negeri biarpun secara realiti ia merupakan satu ilusi. Bahayanya ialah Kerajaan Negeri akan mempunyai kecenderungan untuk membelanja lebih dari sumber yang ada.

12. Menurut pemahaman saya dan maklumat yang diperolehi, pengumuman semalam merupakan satu usaha terancang dan bijaksana untuk meningkatkan pendapatan kerajaan negeri sebanyak RM 392 juta dan juga memberi peluang kepada orang tertentu membuat bisnes konsultansi dan guaman.

13. Kerajaan Negeri mengumpul semua hutang-hutang Talam Corporation kepada anak-anak syarikat kerajaan negeri seperti Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB), Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS), Permodalan Negeri Selangor Berhad (PNSB) dan Universiti Selangor (UNISEL). Jumlah hutang tersebut ialah sebanyak RM 392 juta.

14. Aset hutang ini dijual kepada sebuah syarikat milik PKNS, Selangor Industrial Corporation Sdn. Bhd (SIC), dengan Harga RM 392 juta.

15. Bagi membiayai pembelian ini, SIC membuat pinjaman dengan jumlah yang sama kepada sebuah bank. Saya difahamkan bank tersebut ialah CIMB Bank. Pinjaman ini dibuat menerusi SIC kerana sebagai syarikat sendirian berhad SIC tidak memerlukan kelulusan Kementerian Kewangan untuk membuat pinjaman berbanding PKNS, KDEB dan PNSB.

16. Walaupun aset-aset hutang Talam ini merupakan milik anak syarikat kerajaan negeri namun ia dimasukkan ke dalam akaun kerajaan negeri sebagai bayaran hutang mereka kepada kerajaan negeri.

17. Mengapa ia dimasukkan ke dalam akaun kerajaan negeri? Ini untuk menunjukkan akaun kerajaan negeri mempunyai pendapatan yang lebih baik berbanding tahun lalu dan juga lebih baik dari anggaran pendapatan dalam Bajet 2008.


18. Ini bermakna akaun kerajaan negeri tahun ini akan mencatat tambahan RM 392 juta biarpun ia sebenarnya merupakan wang pinjaman dari bank bukannya aset atau wang pendapatan yang sebenar.

19. Kerajaan Negeri pula memberi geran sebanyak RM 392 juta ini kepada Perbadanan Menteri Besar (Menteri Besar Incorporated - MBI) Selangor.

20. MBI menggunakan geran ini untuk membeli kembali aset hutang Talam daripada SIC dengan harga yang sama. RM 392 juta. SIC kemudiannya menggunakan wang tersebut untuk melangsaikan hutang dengan CIMB Bank.

21. Hari ini MBI akan menguruskan kutipan hutang talam sebanyak RM 392juta. Lebih mengelirukan, sungguhpun ia diletak di bawah pentadbiran MBI, Menteri Besar, mengikut laporan Malaysiakini.com, masih mengarahkan anak syarikat kerajaan negeri seperti KDEB dan PNSB mengutip hutang tersebut dalam masa tiga bulan.

22. Jadi mengapa perlu membuat perubahan pengurusan hutang jika ia seperti keadaan asal?

23. Selain mengelirukan rakyat mengenai pendapatan kerajaan negeri melalui round-tripping ini, saya difahamkan SIC juga menanggung kos guaman dan konsultansi sebanyak RM 700, 000.00. (Tujuh Ratus Ribu Ringgit Sahaja). Siapakah peguam dan konsultan yang menguruskannya? Apakah kriteria pemilihan mereka?

24. Selain itu SIC juga menanggung beban faedah sekitar RM 70 ribu sehari untuk jangka masa antara 3 hari sehingga seminggu dari proses pembelian hutang Talam kepada anak-anak syarikat kerajaan negeri oleh SIC, sehinggalah kepada SIC membayar semula hutang tersebut kepada bank.

25. Saya jangkakan kerajaan negeri dan SIC membelanjakan sekitar RM 1 juta untuk melaksanakan round-tripping ini. RM 1 juta digunakan untuk mengabui mata rakyat dan media kononnya kewangan kerajaan negeri berada dalam keadaan mantap dan terbaik?

26. Apakah kaedah-kaedah silap mata seperti ini juga yang dipraktiskan oleh Menteri Besar sekarang sehingga dikatakan terhutang Bank Islam sebanyak RM 66.67 juta ketika membeli saham Guthrie?

27. Janji untuk mengutip hutang dari Talam dalam masa tiga bulan ini juga sungguh baik. saya berharap ia dapat dilaksanakan. Cuma bila dilihat bagaimana hasil kutipan pasir yang jauh dari janji dan anggaran; janji pelaburan RM 10 bilion ke atas Sungai Klang yang telah beberapa kali diungkapkan namun masih tiada tanda; dan banyak lagi janji-janji yang belum menampakkan hasilnya, maka saya was-was sama ada ini satu lagi janji manis sewaktu pembentangan bajet dan sidang DUN sahaja.

28. Jika ayam bertelur sebiji, riuh sekampung, Kerajaan selangor hari ini belum "bertelur" riuh senegara. Jangan nanti kokok berdegar-degar tapi ekor bergelumang najis.

Sumber : Dr KHir

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

1 juta lesap diambil oleh pakatan selangor. sudah tentu ..

http://unitmediasiber.blogspot.com/

Aspirasi berkata...

bab melesapkan duit ni memang PR pakar...

AL-ISAFI berkata...

MALAYSIA IS A HOKS NATION – THANKS TO DIRTY POLITICS

Golden yacht a hoax, says firm – no such orders – another hoax to smear the country

LYNAS radioactivity claim is a hoax – SAYS IAEA – another PKR fiasco

Mat Sabu hit by Police Pajero – hoax by Mat Sabu – police video say he hit road kerb

Mat Sabu says hit by Police Waja – pulakkk dah – another Hoax



Mat Sabu on wheelchair – another hoax by Mat Sabu – hospital say only minor injury

Tian Chua denies being Bad Boay at BERSIH 2 – another hoax from a politician

UMNO people are kafir – from Hj Hadi 30 years on – another hoax from politician

We Fight for Islamic State – so says PAS – another hoax for Malaysian from Politician

We Fight for Competency, Accountability, Transparency – another hoax

PAS is fighting for ISLAM – another great party hoax

Najib killed Altantuya – RPK says it is a hoax - ` I never said that - RPK ’

I fight for the TRUTH and Human Rights and Civil Liberty – Another RPK Hoax

PI Bala SD is a hoax – another RPK Hoax (who would use a hoax to create another hoax except RPK the Double Hoaxer or The HOKS)

Anwar again in neck brace after BERSIH 2 – another hoax from the famous actor

Anwar : All religions are equal and the same – another hoax being created

The Government is controlled by ISRAELIS – says Anwar – creating a Hoax

I need another Back Bone operation in Germas – says Anwar – another HOKS creator

Islam fights for Clean and Truth – Nik Aziz (another hoax from the frinds of HOKS Anwar and RPK)

May ALLAH swt protect Malaysians from further HOKS . . .

…..Let us all keep adding to this list to list the Greatest HOKSter

Kongsi Link Anda