Selasa, Oktober 05, 2010

Gagal mentadbir parti - Koh Tsu Koon patut letak jawatan

Krisis Gerakan nampaknya semalam semakin teruk... setelah krisis kepimpinan di Pulau Pinang kini Koh Tsu Koon dikejutkan dengan pengumuman peletakan jawatan oleh Tun Dr Lim Keng Yaik.

Semalam Tun Dr. Lim Keng Yaik telah mengumumkan keputusannya melepaskan jawatan Penasihat Gerakan. Keputusan tersebut diambil kerana kecewa dengan kepimpinan Presiden, Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon yang gagal mengambil tindakan proaktif menyelesaikan banyak isu melibatkan parti itu.

Walapun nasihat telah diberikan tetapi penggantinya itu yang menjauhkan diri daripada masalah.

"Malangnya beliau tetap berkelakuan begini. Apa maknanya untuk saya menjadi penasihat parti ini? Maka, saya akan serahkan surat peletakan jawatan sebagai penasihat kepada ibu pejabat Gerakan esok.

"Apakah hala tuju parti ini? Mungkin pengunduran saya ini akan menyedarkan beliau. Apa gunanya memberi nasihat kepada seseorang yang enggan mendengar," katanya.

Apa yang dikatakan oleh Tun Dr Lim Keng Yaik banyak rasionalnya.. seorang pemimpin perlu berani berdepan dengan masalah.. bukan nak bermain 'cantik sahaja'.. di depan umpama tiada masalah tetapi di dalam banyak permasalahan yang timbul.. dan lebih teruk tiada tindakan untuk menyelesaikan masalah dibuat..

Koh Tsu koon patut ambil tanggungjawab ini... buat tindakan atau letak jawatan... Kekalahan BN di Pulau Pinang adalah disebabkan Gerakan gagal berfungi dengan baik sewaktu Koh Tsu Koon jadi ketua Menteri.. sekarang banyak isu yang berlaku di Pulau Pinag tetpi Gerakan tiada bersuara satu pun terhadap DAP.. dan yang lebih banyak mainkan peranan adalah UMNO.. dimana komponen BN yang lain di Pulau Pinang... di mana Gerakan yang dianggap sebagai 'tauke' Pulau Pinang..

Jika Gerakan tidak mahu Pulau Pinang patut mereka serahkan kepada UMNO atau MCA... jangan mangambil kesempatan daripada kerja orang lain yang bersusah payah.. ramai yang boleh buat kerja.

Dulu mungkin Kos Tsu Konn boleh berselindung mengenai tahap kepimpinannya.. tetapi hari ini bila bekas Presiden dan juga penasihat Gerakan juga dah letak jawatan.. menunjukkan betapa lemahnya kepimpinan koh Tsu Koon...

1 ulasan:

JayBosS berkata...

Gerakan! Tolong 'gerak kan' tawan penang. Sebenarnya kita nak tawan Penang atau nak tolong 'gerak kan' kat kota pening? Demand bukan main! Ini tentu kes sama macam MIC nak kerusi empok lagi! empok kang!

Lembek jer semacam! tapi tikam belakang, main belakang, jalan kengkang. Ape punya longkang?

Dalam 1Barisan jalan mesti lurus, jangan terkajuit setakat jerkahan biawak komodor maaa! memalukan. Yang pelik dia orang punya bunyi sekarang ni senada jer dengan DAPig. Dasar Cainis.....

Kongsi Link Anda