Popular Today

Rabu, April 09, 2014

#‎GST‬ kenapa PR beri penerangan half truth?



Banyak yg diperkatakan di Perbahasan Di Parlimen dan berbincangan akan diteruskan esok. PR seolah olah menyatakan tidak ada langsung kebaikan GST nie. KERAJAAN ini adalah yg paling pundek, hanya nak menyusahkan rakyat. Betul ke nie?
Kalau benar GST tak de langsung kebaikkannya, tak sesuai langsung pada hemat PKR, kenapa Budget 1993 GST pernah dibentangkan? Siapa Menteri Kewangan pada masa itu?. This is my problem, PR oppose just the sake of opposing, just because you are Opposition. Bile nak matang nie?
Hujah hujah dari pembangkang mengelirukan rakyat seolah2 menyatakan cukai yg dikutip di setiap peringkat Pengeluar, Pengilang, Pemborong, Pengedar dan Peniaga dilepaskan sepenuhnya kepada Pengguna atau Rakyat. Mereka2 ini hanya Pengutip Cukai bagi Kerajaan kononnya. Ni mana berlajar nie?.


Untuk GST, kerajaan menurunkan CUKAI SYARIKAT. Kalau dulu, cukai dikutip melalui Cukai Syatikat yg banyak loopholes, lubang2. Sekarang lebih terarah melalui Consumption tax ie GST. Kan bagus peniaga ni yg dulu lari tax sekarang terpaksa bayar tax?.
Saya tak kata harga tidak akan naik. Ade yg naik dan ada yg turun, secara keseluruhan harga akan naik sedikit. Yg lebih penting pemantauan. Makmal kajian harga perlu diperhebatkan supaya kita tahu barangan yg naik, naik berapa dan bukannya naik sebab BANJINGAN2 PENIAGA YG TIDAK BERTANGGUNGJAWAB menaikkan sewenang wenangnya.
Takkan lah pulok, cukai perniagaan dah turun, peniaga nak cari untung pulok naikkan harga. GEMUK LAH WEAH.....
Tidak ade siapa yg sukakan tax. Kalau boleh kita semua nak free. Tapi kite juga nakkan world class infrastructure, nak moden setanding dgn negara2 maju yg lain. Insiden ‪#‎MH370‬ pulok, kita nakkan sistem pertahanan yg canggih dan moden. Nak cari mane duit nie?... nafsu beso, nak bayar cukai bising...

sumber : FB Saiful Zaini

1 ulasan:

Unknown berkata...

Rafizi sial jahanam. Rakyat Singapura kena bayar GST 7 persen tak pernah bising dan naik marah untuk berdemo seperti pembangkang Malaysia dan penyokong bodoh.

Kongsi Link Anda