Selasa, Oktober 21, 2014

Apabila hukum halal dan haram dianggap remeh oleh MB Selangor


Inilah masalahnya bila pemimpin jahil agama.. apabila hukum halal dan haram dianggap remeh.. patutpun isu aiskrim tandas dan chinadoll bukan satu persoalan besar.

Jika ini jawapan yang diberikan oleh pemimpin BN pastinya mereka dituduh sebagai menolak hukum Islam. Semua media dan cybertrooper berduyun-duyun pagi petang siang malam akan menyerang pemimpin BN.. namun apabila pemimpin Pakatan memperlekehkan hukum halal dan haram. maka mereka akan berdiam diri sahaja.. inilah sebenar wajah mereka ianya bukan mengenai hukum halal dan haram tetapi kerana bos mereka.. maka mereka diamkan diri sahaja.

Dalam konteks kehidupan sekarang, di mana masyarakat dihadapkan pada berbagai masalah social, mudah terbentuk keperibadian dan tabiat yang 'permissive'. Masyarakat sekarang mudah membenarkan dan juga melakukan sesuatu yang dianggap salah atau tidak baik. Mereka tidak memperdulikan lagi perbezaan antara yang halal dan haram.Tipisnya sekat yang membezakan di antara keduanya ini sering menjerumuskan orang dalam kesalahan tanpa disedari.

Hukum halal-haram yang ditetapkan Allah ke atas makhluknya sama sekali bukan umtuk mengekang hak-hak kebebasan mereka.  Sekiranya manusia kehilangan kendali hukum yang mengikatnya, sudah pasti terjadi kekacauan dan kekecohan seperti isu memegang anjing ini.

Kita kena ingat bala Allah tidak mengenal siapa mukmin atai tidak.. bala Allah akan meliputi segalanya.. lebih baik kita bertaubat setelah kita sedari kita tersilap dan bersalah.. jangan mudah untuk perkecilkan sesuatu hukum.. apatah lagi hukum ini dari Allah Swt..

Tiada ulasan:

Kongsi Link Anda