Popular Today

Rabu, November 26, 2008

Caj 1% PTPTN mulai Jan, bukan 1 Jun

Nampaknya isu caj PTPTN hampir sampai dipenghujung apabila Caj satu peratus terhadap peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) mula dilaksanakana pada 1 Jan tahun depan dan bukan 1 Jun tahun ini seperti yang diumumkan sebelumnya.

Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Khaled Nordin berkata tarikh penguatkuasaan itu ditunda kerana beberapa perkara yang perlu diteliti dan diselesaikan oleh perbadanan itu termasuk proses dokumentasi.

"Kita telah menyatakan ia (caj) bermula 1 Jun tahun ini tetapi memandangkan ada beberapa perkara yang perlu diteliti dari segi dokumentasi, penerimaan dan sebagainya, maka pelaksanaan itu ialah pada 1 Jan depan," katanya, lapor Bernama.

Ogos lepas, kerajaan mengumumkan pengurangan caj PTPTN kepada satu peratus bagi semua pelajar universiti berkuatkuasa Jun tahun ini.

Sebelum ini, caj perkhidmatan PTPTN yang dikenakan terhadap penuntut peringkat siswazah ialah sebanyak tiga peratus, manakala pasca siswazah pula lima peratus.

Namun akhirnya caj PTPTN ini diturunkan... tidak cukup lagi ke?... terima kasih daun keladi... nampaknya lepas ni mahasiswa kita boleh lah menarik nafas lega... Tapi bila dah pinjam pandai-pandailah banyar balik. Janganlah nak 'enjoy je'....

Tiada ulasan:

Kongsi Link Anda