Popular Today

Isnin, Jun 01, 2009

Menentang kedurjanaan

Dalam ruangan ini, minggu lalu Awang mengulas permintaan Pengerusi Gerakan Pulau Pinang, Dr. Teng Hock Nan agar kerajaan membenarkan pemimpin Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng pulang ke tanah air.

Tanpa ragu-ragu Awang sebagai suara insan kecil menentang permintaan itu. Jika Chin Peng mahu pulang, beliau mesti memohon maaf kepada rakyat Malaysia dan dihadapkan ke muka pengadilan atas kekejamannya (sama ada secara langsung atau tidak langsung) sebagaimana yang dihadapi oleh Pol Pot di Kemboja.

Seminggu berlalu, banyak pihak kemudiannya memberikan respons kepada isu tersebut. Bagi pihak yang menyokong Chin Peng dibawa pulang khususnya pembangkang, mereka asyik memainkan sentimen kemanusiaan dan kemaafan. Pada Awang, ini bukan setakat isu kemanusiaan kerana ia mencakupi pelbagai aspek, yang kesannya cukup besar. Persoalannya apakah alasan kemanusiaan mahu digunakan bagi mewajarkan kepulangan Chin Peng?

Pada Awang, beliau dan pemimpin PKM lain seperti Rashid Maidin mesti dihukum sebagaimana rakyat Malaysia yang lain termasuk pemimpin Al Maunah, Mohd. Amin Mohd. Razali yang dihukum gantung sampai mati. Kalau dibuat perbandingan, dosa dan kesalahan Mohd. Amin tidaklah sedahsyat dan semudarat apa yang dicetuskan oleh pemimpin PKM. Kemungkinan Chin Peng dijatuhi hukuman mati jika dihadapkan ke mahkamah adalah besar maka adalah lebih baik Chin Peng, 85, meneruskan sisa hidupnya di luar negara.

Kezaliman PKM bukan sahaja mengakibatkan puluhan ribu rakyat terkorban, cacat anggota, cedera dan menanggung trauma. Malah negara juga terpaksa membelanjakan berpuluh bilion ringgit sepanjang tempoh darurat 1948-1960 dan 1968-1989, yang wang itu sepatutnya boleh disalurkan untuk faedah rakyat termasuk membasmi kemiskinan. Ancaman PKM turut menjejaskan ekonomi negara hampir empat dekad. Pernah seorang penganalisis Singapura dalam satu seminar menyatakan kejayaan republik itu selepas kemerdekaan antara lain disebabkan faktor keamanan dan tiadanya ancaman pengganas komunis seperti yang terpaksa dihadapi oleh Malaysia.

Tiada ulasan:

Kongsi Link Anda