Khamis, Jun 18, 2009

Mufti Perak racist?

Aku rasa mesti ada yang akan tuduh mufti Perak sebagai racist. Maklumlah siapa sahaja yang menyebut tentang Melayu dan Islam supaya bersatu akan dianggap racist dan bertentangan dengan istilah ketuanan rakyat!.

Hari ini, Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria hari ini memberi amaran perpecahan orang Melayu ketika ini terlampau teruk sehingga golongan majoiti itu kelihatan terlalu lemah. Tengok sahajalah esok, ada tak yang memberi respon. Namun inilah hakikatnya. Jika tokoh ulama atau tn guru lebih men'tuan'kan perpecahan Melayu dari perpaduan, jadi bagaimana dengan tn murid-tn murid yang ikut yang tn guru-tn guru.

Budaya hari ini, kata mufti tidak lagi diikut kerana tidak semazhab dan separti dengan mereka. Mereka hanya mengikut kata Tn Guru mereka sahaja yang dianggap mursyidul am. Begitulah kasihannya umat Islam di negara ini, tidak tahu di manakah pedoman dan panduan. Sehingga jika mufti tidak sehaluan dengan tn guru parti tersebut mufti pun boleh dikeji dan dihina bahkan dimaki.. Apa agaknya taraf mufti bagi PAS ni.. Mufti ialah istilah yang sangat mulia di dalam Islam... namun apa yang terjadi adalah sebaliknya... mufti ke , nabi ke, rasul ke... jika tak sehaluan dengan tn guru ini pasti akan ditentang.... senangkan..

Mufti Perak berpendapat membiarkan orang Melayu sendiri mentafsirkan apa yang dimaksudkannya daripada pengamatan suasana hari ini, Tokoh Maal Hijrah Kebangsaan 2008 itu percaya hanya kerajaan perpaduan antara UMNO-Pas sahaja boleh mengembalikan semula kewibawaan orang Melayu di Malaysia.

‘‘Saya sebenarnya tidak mahu mengulas isu-isu politik tetapi dalam soal cadangan kerajaan perpaduan UMNO-Pas ini, saya setuju sangat jika ia dapat dijayakan.

‘‘Ia bukan sahaja boleh menyatukan orang Melayu malah lebih dari itu mempertahankan agama Islam yang suci ini,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini.

Hormatilah mufti bukan kerana kepentingan politik kepartian tetapi kemuliaan mufti di sisi Islam..

3 ulasan:

Antibarua berkata...

SELAGI WUJUD BARUA-BARUA DALAM MALAYSIA INI SELAGI ITULAH PERPADUAN ISLAM MELAYU TAK AKAN TERCAPAI.

HAPUSKAN BARUA DULU TERUTAMA RAJA BARUA PERAK NIZAR KOMUNIS BINTANG 3 BARULAH PERPADUAN ISLAM MELAYU DAPAT DITERJEMAHKAN KEPADA REALITI. TAK NAMPAKKE DI MANA ADA BARUA NI PASTI ADA NGA NGEH YANG MENGARAHKAN NIZAR BERBUAT ITU DAN INI.

AKAI ADAKA?

bungaraya berkata...

Senang je. Lawan kepada perpaduan ialah perpecahan. Jika Nik Aziz rasa perpecahan kalangan umat melayu islam adalah cara terbaik untuk memajukan Kelantan dan Malaysia secara seluruhnya, berpecahlah kita. Saya pun tak kisah kerana usiapun tak menjelang senja. Mudalah sikit dari Nik Aziz tu. Jom...kita berpecah belah. Jangan terima cadangan Ustaz Hadi Awang maupun Mufti Perak tersebut.
Bangang punya melayu. Namanya menganut agama islam. Ada orang kata berpecah sama ertinya dengan berzina atau meliwat. Kan sedap tu???!!!!!!

Rahman,Ahchong,Muniandy berkata...

Si Nik Ajih tu dah menopose tahap 6(kritikal)sama erti dgn nyanyok.Tak payah ambil berat cakap dia.Kalau bole rehatkan dia.idea orang yg menopose tu mana leh pakai.Idea hampeh.

Kongsi Link Anda