Popular Today

Khamis, Oktober 07, 2010

Modal kempen PAS untuk PRK Galas

Modal Kempen PAS

1) pertikaikan pelantikan KuLi sebagai pengarah Pilihanraya BN dan bakal calon BN kerana mengganggap menghina KuLi yang pernah pegang jawatan menteri dan ahli Parlimen. PAS patut beri jawatan MB Kelantan kepada Ku Li sesuai dengan kedudukan Ku Li.

2) Isu janji manek urai.. sebenarnya tidak menjadi isu.. biasalah projek pembangunan akan mengambil masa untuk pelaksanaan.. PAS pun tak huraikan satu persatu janji pilihanraya Manik Urai

3)hak royalti minyak Kelantan tidak boleh dipakai kali ini, kerana KuLi sudah dilantik sbg Ketua Jentera UMNO. Pendirian KuLi yg tidak menentang Isu royalti minyak menyukarkan kempen PAS.

4)Isu negara Islam hukum Hudud, adalah modal lapuk PAS. Namun ianya masih boleh dipakai bg menarik pengundi2 yg masih berada di bwh tempurung yg masih menggangap PAS adalah pejuang Islam sebenar. Manakala bg anak2 muda dan pengundi yg tinggal di luar Kelantan sudah mengetahui Negara Islam dan hukum hudud adalah mainan politik PAS.

5) Isu kebajikan dan pembangunan. PAS agak sukar menggunakan isu ini sbg modal p/raya.disini kerana Parlimen Gua Musang memperoleh pembangunan yg stabil dan sekata dr pemerintahan BN yg lama.

6) Isu nasional mungkin bole dibangkitkan, tetapi isu ini tidak sgt berkesan utk pilihanraya di Kelantan. Isu APCO, Judi Bola, Kes Liwat DSAI agak sukar utk menarik pengundi2 di Galas. Pengundi di Galas lebih suka membincangkan isu2 dan masalah setempat mereka.

7) UMNO dan PERKASA mempunyai peluang lebih mudah, dgn menggunakan isu penyelewangan PMBK, Isu Air Kelantan, Tender Balak, dan keputaralam Nik Ajis dlm menangani isu perpaduan Melayu.

8) SPR ikut tarikh UMNO.. tentang tuduhan ni dah agak dah.. macam biasa.. bulan November bulan yang sibuk.. raya haji, Depavali.. dsbg.. yang pentingnya SPP ikut tempoh yang dibenarkan perlembagaan untuk tetapkan tarikh pilihanraya.

Harus diingat PRK kali ini, PAS berada dlm keadaan defensif manakala UMNO/BN akan menyerang.

Kongsi Link Anda