Popular Today

Jumaat, November 06, 2009

ERA Anuwar cabut lari : Erdogan Pro Anwar mahu hapuskan pengaruh Dr Asri

Oleh Maharaja Zhou

Penangkapan Dr Asri sebenarnya adalah seperti sambil menyelam sambil minum air oleh golongan Erdogan. Seperti mana yang dijelaskan ole penulis dahulu, teras kepada golongan erdogan adalah mereka yang pernah mendapat tarbiyyah IRC (Islamic Representative Council) seperti Saari Sungip, Dzulkefly Ahmad malahan Zuraida Kamaruddin.

Sebenarnya, golongan Erdogan ini sendiri mempunyai dendam tersendiri terhadap Dr Asri jika diteliti sejarah gerakan/jamaah Islam terutamanya di Kolej Islam Kelang (KIK). Dr Asri adalah orang yang bertanggungjawab melenyapkan pengaruh IRC di sekolah agama tersebut bersama-sama dengan rakannya walaupun masih bergelar pelajar sekolah menengah dan menubuhkan jemaah PAS Tulen di KIK.

Oleh itu,tidak hairan jikalau JIM iaitu persatuan yang ditubuhkan oleh puak IRC pada Julai, 1990 merupakan antara pertubuhan yang menandatangani memorandum oleh Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) membantah perlantikan Dr Mohd Asri sebagai YDP YADIM yang baru.

Rentetan dari itu, terjadi pula kes penahanan Dr Asri berikutan dirinya yang tiada tauliah mengajar di negeri Selangor oleh JAIS.Jika diperhatikan, memang terdapat satu "konspirasi" oleh tangan-tangan yang tersembunyi.

Masakan tidak, Saari Sungip adalah bekas Amir IRC dan bekas Presiden JIM dari tahun 1990-99, dan Zuraidah Kamaruddin sendiri adalah bekas Ketua wanita JIM dan tidak mustahil adalah bekas amirah dalaman IRC.

Maka, sukar difikirkan jikalau tindakan JIM bersama dengan PGSM, tidak berkait langsung dengan bekas pimpinan besar persatuan ini. Tidak pula, kedua wakil rakyat bekas JIM ini mengutuk tindakan JIM bersama PGSM.

Perbuatan mereka ini tidak ubah seperti mainan "polis baik" dan "polis jahat" dalam episod terbaru mereka ini.

Umumnya,kes ini cuba dipalitkan terhadap Dr Hassan Ali, namun, oleh kerana kefanatikan penyokong PAS, seperti biasa secara apologetiknya, palitan tersebut ditalakan akhirnya kepada UMNO.Maka, gagallah cubaan golongan Erdogan terhadap Dr Hassan.

Buat masa ini, jikalau Dr Asri dihukum dan Dr Hassan Ali dibuang dari menjadi Pesuruhjaya PAS S'gor,maka yang untungnya adalah IRC/JIM kerana musuh zaman lampau dan musuh zaman sekarang telah berjaya dimusnahkan dengan batu yang sama.

Sumber : AIDC

1 ulasan:

Tai berkata...

Tak apa, tuhan itu maha mengetahui.

Kongsi Link Anda