Sabtu, November 14, 2009

Preview blog Pro-Pr : pengunjung lebih suka melawat blog yang menghentam Pakatan Rakyat

Salam...

Benda ni aku kutip kat blog PerakEkspress... mengenai Carta Top Hits Blog Pro-PR katanya...

Penulisanya ialah mat Saman kati (MSK).. beliau berkata
"Semua blog-blog dibawah adalah blog pro-Pakatan Rakyat dan anti-BN. Semasa PRU 12 ataupun semasa PRK, semua blog ini menyokong Pakatan Rakyat. Tapi sekarang…mana-mana blog yang mengampu Pakatan Rakyat akan jatuh merudum, manakala yang sentiasa menghentam Pakatan Rakyat akan naik. Pasai apa?

Kalau dulu, sapa yang kutuk PAS, PKR atau DAP..dah tentu kena label macam-macam. Tapi sekarang, sapa yang kutuk parti sendiri, jadi hero."

Beliau membuat review berdasarkan alexa ranking di Malaysia...

Satu kesimpulan yang dibuat ialah :-
pengunjung lebih suka melawat blog yang menghentam Pakatan Rakyat…sedangkan kebanyakan pengunjung adalah terdiri dari penyokong Pakatan Rakyat sendiri?

Berikut adalah preview beliau mengenai beberapa Blog Pro PR

Blog Tukartiub - blog yang paling konsisten dari segi pengunjung. Blog ini juga merupakan blog yang paling top sejak ianya mula dibina pada 2008.Selain daripada menghentam Umno, Tukartiub juga mengkritik semua parti, tak kira Pas, PKR atau DAP. Bebas dan berkecuali. Walaupun ia lebih condong kepada Pakatan Rakyat.

Kedahlanie - tentang hal-hal Kedah. Dan oleh kerana tidak banyak blog di Kedah, blog ini menjadi rujukan tentang Kedah. Blog ini diurus oleh orang Pas, tapi cerita pasai orang tak suka kat Hadi pun dia bubuh. Jadi nampak neutral.

Perakexpres - ramai orang tak suka…sebab suka hentam keliling. Ada yang kata pemecahbelah PR. Ada yang kata ejen Umno.

Penarik Beca - lagi orang tak suka. Ini blogger takdak akhlak. Tak habih-habih cari pasai dengan Pas. Habih cerita dalam kain Pas dibongkar oleh Pak Bakaq. Nasib baik dia bukan ahli Pas…cuma penyokong fasal 3, 4 dan 5 Perlembagaan Pas. Dia bukan suka kat Anwar pun, tapi kalau sebut nama Nasha dan Mustapha Ali, lagi la dia tak suka.

Perisik Rakyat - merupakan blog yang paling top, bawah sikit dari Tukartiub dan Albanjari. Kemuncak populariti Perisik Rakyat ialah semasa PRK Bukit Gantang dimana pernah mencapai top 300 dalam Alexa Ranking. Dulu dia asyik hentam Umno dan tak pernah kutuk sapa-sapa dalam Pakatan Rakyat. Akibatnya…ranking dia merudum dengan teruk. Tapi sejak dia mula menghentam geng UG…ranking dia naik balik.

MSO melayu - Yang ni pun tukang hentam Pas..terutamanya Husam. dan oleh kerana dia blogger otai…banyak kenalan yang top…banyak la dia dapat berita sensasi. Tapi orang Pas ramai yang kata dia ni pun pemecahbelah PR…barua Umno.

Wartamaya - orang masuk blog dia pasai blog dia dah jadi directory blog. Tapi dia jugak hentam geng UG. Masuk geng Aduka Taruna pulak tu.

Albanjari - top blog semasa PRK Bukit Gantang. Lebih popular dari blog Anwar Ibrahim atau Lim Kit Siang. Lebih popular dari blog Perisik Rakyat satu masa dulu…tapi pasai dia nampak pro UG, cuma cerita yang baik-baik tentang Pas…blog dia merudum. Dari tangga ke 246 semasa PRK Bukit Gantang, sekarang jatuh ketangga 1506 pada 12/11/09.

Pahang Daily - trend Pahangdaily sedang menurun. Enam bulan dulu, Pahangdaily berada diranking top 1000, tetapi sekarang sudah jatuh melepasi 2000 ranking Alexa.

Beliau juga ada menyentuh ada beberapa blog lagi yang sedang naik secara mendadak:-

Blog Baganutama - dibuat semasa PRK Bagan Pinang yang baru lalu. Masa dibuat dulu…tak termasuk dalam ranking Alexa. Entah ke berapa ratus ribu. Tapi dalam masa yang singkat, dia berjaya naik ketangga 5420, mengatasi beberapa blog yang sudah lama ada. Sebabnya…dia juga anti-UG.

Blog Aduka Taruna - Paling top macam goreng pisang panas sekarang, Kalau dulu…Aduka Taruna boleh dianggap macam iblis baru terlepas dari dalam botol, tapi sekarang dia berjaya menjadi pawang. Sama ada apa yang ditulisnya itu betul atau fitnah..itu tidak penting. Tapi…kalau Aduka Taruna lebih berpengaruh dari Ustaz Derih, Pas ada masalah.

Dalam dua bulan dulu, aku tengok ranking dia 6,000 lebih. Aku pun tak peduli la blog cokia macam tu. Tapi semalam sudah mencapai 3091!! Bahasa yang digunakan…aku pun dulu tak teruk macam tu. Pas nak buat Konvensyen Blogger Pas, dia pun nak buat Konvensyen PAS Reform. Orang lain nak selesai tentang UG…dia buat Projek Langgar Hadi.

Sekarang aku tak tau…Aduka Taruna yang gila…atau geng UG yang tak sedar diri. Tapi apa yang pasti, semakin ramai orang yang ikut Aduka Taruna jadi gila. ha..ha..ha. mampuih Umno.

Dalam blog Bumiperak, Ustaz Derih berkata, “Mengenai isu-isu semasa berkenaan Kerajaan Perpaduan (UG) sebenarnya telah berkubur awal lagi tetapi telah dimainkan semula dan dimarakkan oleh penulis fitnah dari ‘blogger’ di alam cyber. Setengah penulis blogger ini ada yang diupah oleh musuh politik PAS yang sengaja untuk 1. Memporak-puranda dan memecah-belahkan ahli-ahli PAS dan ke-2 menimbulkan keraguan dikalangan bukan Islam yang akan memencilkan PAS dari Pakatan Rakyat. Oleh itu penulis-penulis jauhi dari spekulasi dan fitnah tetapi jadilah pendamai dan pembetulkan fakta.

Ini satu sebab mengapa blogger-blogger lebih seronok menghentam Pakatan Rakyat, sebab pemimpin Pakatan pun dua kali lima.

Ada sapa-sapa yang terima upah untuk menimbulkan keraguan dikalangan pengundi bukan Islam untuk memencilkan PAS dari Pakatan Rakyat?

Mungkin Isham Rais dengan Tukar Tiub dia kot? Tapi toksah kata ada kereta, kapcai pun takdak.

Mungkin Kedahlanie dah dapat balak dari Ustaz Azizan kot?

Ataupun Bakaq Penarik Beca? tapi aku tengok…sengkek tara tu jugak.

Mintak maaf Ustaz Derih. Semakin hari aku semakin risau…rakyat semakin percaya kepada blogger-blogger pembawa fitnah, dari kenyataan-kenyataan yang dibuat oleh pemimpin.

Blogger-blogger yang bebas mengkritik pemimpin..semakin lama semakin top. Mana-mana blog yang mengampu atau menyampaikan kenyataan pemimpin..semakin hilang kredibiliti mereka.

Yang ni pemimpin PR semua kena fikirkan. Tak kan yang tu pun aku nak buat?

rating12
rating-2
rating-3
rating-4

Tiada ulasan:

Kongsi Link Anda