Popular Today

Rabu, Mei 07, 2008

Karpal pertahan kenyataan pertikai kuasa Sultan Perak

Oleh Rohani Ibrahim

KUALA LUMPUR 6 Mei - Pengerusi DAP, Karpal Singh mempertahankan tindakannya mempertikaikan keputusan Sultan Perak sebagai isu perundangan semata-mata dan berdasarkan satu keputusan yang dikeluarkan oleh Mahkamah Persekutuan pada tahun 1981.

Beliau berkata, bidang kuasa sultan dalam hal-hal berkaitan agama Islam dan adat-istiadat Melayu serta status Pengarah Jabatan Agama Islam Perak (IJAUP) Datuk Jamry Sury sebagai seorang kakitangan kerajaan negeri merupakan dua perkara yang berbeza.

"Tidak dinafikan Sultan Perak mempunyai bidang kuasa dalam hal-hal berkaitan agama Islam dan adat-istiadat Melayu.

"Sesiapa pun tidak boleh menafikan hak tersebut. Bagaimanapun, semua pihak perlu melihat perbezaan di antara bidang kuasa Sultan dan status Jamry sebagai seorang kakitangan kerajaan negeri,'' katanya dalam kenyataannya di sini hari ini.

Laporan polisSemalam, Ketua Pemuda UMNO, Zainol Fadzi Paharuddin membuat laporan polis terhadap kenyataan Karpal yang juga Ahli Parlimen Bukit Gelugor bahawa Sultan Perak tidak mempunyai kuasa untuk menukar Jamry sebagai Pengarah Jabatan Agama Islam Perak (JAIP).

Karpal menambah, beliau tidak faham bagaimana Zainol Fadzi menganggap kenyataannya bahawa Jamry sebagai seorang kakitangan kerajaan negeri hanya berhak ditukarkan dengan perintah kerajaan negeri yang terlibat.

Sambil memberi contoh kes Pengarah Pelajaran Wilayah Persekutuan melawan Loot Ting Yee, Karpal berkata dalam kes itu, Mahkamah Persekutuan Kuala Lumpur berpendapat, tidak ada pegawai yang mempunyai hak untuk tidak ditukarkan memandangkan tindakan menyertai sektor awam membolehkan pegawai berkenaan bertukar.

Tiada ulasan:

Kongsi Link Anda